تیم سازی از آن دست کارهایی در سازمان است که همه نسبت به اهمیت و کاربردهایاش باور دارند، اما وقتی پای عمل به میان میآید، گزینههای کمی روی میز دیده شود! اینکه بتواند تعداد نفرات حاضر در یک تیم را به «همتیمی» تبدیل کنیم و اثربخشیشان را ارتقا دهیم، آنقدر موضوع و مسالهی مهمی است که در برخی سازمانها، متخصصانی برای اینکار در تیم منابع انسانی حاضر میشوند.
افراد بسیاری از انجام فعالیتهای تیم سازی خجالت میکشند و اشتیاق چندانی برای آن ندارند. هر چند که چنین فعالیتهایی میتواند بر روی روند فعالیتهای تیمهای کاری تاثیر مثبتی بگذارد ولی معمولا در عمل بهدرستی انجام نمیشود.
انجام فعالیتهای تیم سازی که تمامی اعضا از آن لذت ببرند، بر روی بهبود ارتباطات و مهارتهای کار تیمی و افزایش همکاری تاثیر دارد. خلاصه آنکه تیم سازی خود یک مهارت کلیدی برای همهی تیمهاست که اگر از آن بیبهره باشیم، احتمالا مشکلات بسیاری را در گرماگرم کار تجربه میکنیم.
آنچه در ادامه میخوانید، ترجمهی آزادی از مقالهی ۳۵ Team Building Activities Your Team Will Actually Love است که در سایت بیمه_با_شما منتشر شده. امیدواریم که این تمارین بتواند به شما در جهت ساخت یک تیم متحد کمکرسان باشد.
بهطور کلی فعالیت تیم سازی را می توان به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد. فعالیتهای داخلی به دلیل مکانی نسبت به فعالیتهای خارجی متفاوت هستند. معمولا فعالیتهای تیمسازی داخلی در ساعات اداری آخر هفته انجام میشوند. این نوع از فعالیتها میتواند در دفتر یا فضای باز انجام شود.
هدف از چنین فعالیتهای تیم سازی بهبود مهارتهای ارتباطی، افزایش اعتماد و همکاری بین اعضا است. در ادامه به بررسی چند فعالیت تیمسازی داخلی میپردازیم:
در تیم سازی و فعالیتهای مرتبط با آن باید به شناسایی ارزشهای مشترک بین اعضا بپردازیم. به همین دلیل افراد تیم موضوعاتی که برایشان اهمیت دارد را بر روی یک تخته مینویسند. تمام آن چیزی که اعضای گروه بر روی آن توافق دارند آییننامه فعالیتهای تیمی را ایجاد میکند.
تعداد شرکت کنندگان: :۱۰ تا ۳۰ نفر
مدت زمان: ۳۰ دقیقه
اهداف: ایجاد اعتماد متقابل، ایجاد ارزشهای گروهی
استراتژی: برای موفقیت در فعالیتهای تیم سازی باید چند ارزش و باور مشترک بین اعضا تعیین شود.
در فعالیت تیم سازی باید با استفاده از داستانسرایی، پیوندهای بین اعضای تیم بهبود پیدا کند. انتقال تجربیات و مسیری که اعضا طی کردهاند به یادگیری بیشتر بین آنها منجر میشود. یادآوری خاطرات قدیمی میتواند برای افراد تیم جالب باشد.
استراتژی: داستانسرایی بهترین تکنیک برای انتقال اطلاعات به صورت غیر رسمی است. در این جلسات داستانهایی که بر روی موضوعات کاری تمرکز دارد بیان شده و موجب انتقال تجربیات بین اعضای تیم میشود.
در این فعالیت تیم سازی اعضای تیم سعی میکنند خاطرات مشترکی که با یکدیگر داشتهاند را بر روی برگه بنویسند یا در طرحی آن را ترسیم کنند. این نقاشیها بر روی دیواری نصب میشوند تا سایر اعضا نیز با مشاهده تصاویر یک طرح مرتبط را ترسیم کنند. چنین دیواری موجب افزایش رفاقت و صمیمیت بین اعضای تیم خواهد شد.
استراتژی: یک دیوار حافظه بصری موجب تقویت روابط مثبت بین اعضای تیم میشود. افزایش رفاقت بین اعضای تیم نتایج شگفتانگیزی را بهوجود میآورد.
از اعضای تیم بخواهید تا آواتاری از خود را بروی تخته قرار دهند. سپس در یک فعالیت تیم سازی از آنها بخواهید تا شناخت و ارتباط خود با سایر اعضای تیم را مشخص کنند. این روش برای مواردی که اعضای تیم هنوز به صورت کامل یکدیگر را نمیشناسند مناسب است و میتواند یخ بین آنها را باز کند.
استراتژی: ایجاد شبکهای از ارتباطات بین افراد کمک میکند تا اعضای تیم یکدیگر را بهتر بشناسند. همچنین به دیگر اعضا کمک میکند تا نحوه ارتباطات را درک کنند.
در این فعالیت تیمسازی سعی میشود تا طیف نظرات اعضای تیم در مورد یک موضوع خاص مشخص شود. با کمک این روش امکان کشف ایدههای نوآورانه و استفاده از تنوع نظرات در گروه فراهم میشود. همچنین افرادی که دارای دیدگاههای غیرمتعارف هستند، راحتتر به بیان نظرات خود میپردازند.
استراتژی: ایجاد یک طیف از ایدهها و دیدگاههای مختلف درباره یک موضوع خاص در تیم میتواند یک فعالیت کوچک ولی موثر در تیمسازی و حل مسئله باشد.
در این بازی تیمی یک مشکل مطرح شده و از افراد خواسته میشود تا راهکاری را برای آن مشکل در پشت یک کاغذ ترسیم کنند. از بین راهکارهای ارائه شده مناسبترین انتخاب میشود.
استراتژی: بسیاری از ایدههای کارآفرینانه و استارتاپی برای اولین بار از ایدههای کوچک ایجاد شدهاند. این تمرین تیم سازی امکان ایجاد یک بوم کوچک کسب و کاری را در قالب سرگرمی به شرکتکنندگان میدهد. همچنین زمینهساز تفکر خارج از چارچوب میشود.
همه دوست دارند که نام یا تصویر آنها بر روی مجلات قرار بگیرد. در این فعالیت، هر تیم باید داستانی را برای یک پروژه یا دستاورد خیالی بر روی صفحه اول مجله طراحی کند. تصویر، تیتر و نقلقولها تمرینی برای خلقیت در کار تیمی هستند. ساخت عناصر داستانی میتواند ایدههای جدیدی را خلق کند. انتخاب بهترین مجله بهعنوان برنده میتواند انگیزه رقابتها در بین اعضا را افزایش دهد.
استراتژی: دیدن موفقیت یک پروژه خیالی و قرارگیری نام آن در پشت مجله، انگیزه تیمی را افزایش خواهد داد. این تمرین خلاقانه یک فعالیت تیمسازی موثر برای بزرگ فکر کردن به آینده است.
در این بازی تیمسازی، تیمهایی بر روی موضوعات مختلف کار میکنند. همچنین عدهای از افراد بهعنوان سرمایهگذار به سراغ تیم رفته و با پول خیالی بر روی پروژههای آنها سرمایهگذاری میکنند.
اعضای تیم باید بهگونهای عمل کنند که بیشترین سرمایهگذار را به سمت خود جلب کنند. در نهایت تیمی برنده میشود که جذب سرمایه بیشتری داشته باشد.
استراتژی: استفاده از یک بازی تیم سازی به اعضای تیم کمک میکند تا خلاقیت خود را برای جذب سرمایهگذاران نشان دهند. آنها سعی میکنند ایدهها و تفکرات متفاوت از سایر تیمها را خلق و به نمایش بگذارند.
کار تیمی را با ساخت یک فیلم توسعه دهید!
از اعضای تیم بخواهید تا در مورد یک موضوع فیلمی بسازند. با این کار علاوه بر تقویت تیم سازی، خلاقیت افراد را نیز تحریک کنید. این فعالیت سرگرمکننده نیاز به تجهیزات دارد ولی میتواند فیلمنامهنویس، کارگردان، فیلمبردار، بازیگران و… را در کنار یکدیگر قرار دهد.
استراتژی: ساخت فیلم یک تمرین کارگروهی است که برای نتیجه گرفتن باید تمامی نقشها با یکدیگر همکاری کاملی داشته باشند. خلاقیت و استفاده از تکنیکهای بصری نحوه تفکر به موضوعات را تغییر میدهد.
ساخت فیلم سرگرمکننده و جذاب است و نیاز به تجهیزات دارد یا ممکن است برخی از اعضای تیم از قرارگیری در مقابل دوربین خجالت بکشند. اما در ساخت نمایشنامه رادیویی محدودیتهای کمتری وجود دارد. در یک محتوای صوتی، استراتژی مشخصی باید در نظر گرفته شود تا امکان تولید بهترین نمایشنامه بهوجود آید.
استراتژی: خلاقیت در نمایشنامههای صوتی با توجه به قالب محتوایی نقش مهمی دارد. همکاری، کارگروهی و تفکر اخلاق مهمترین زمینههای موفقیت چنین فعالیت تیمسازی است.
دفترهای کار نقطه اشتراک بین تمامی اعضای یک تیم هستند. زیرا اعضای تیم خاطرات مشترک زیادی از چنین مکانهایی دارند. برای شکل دادن فعالیت تیمسازی از سوالات ساده شروع کنید. در ادامه خواندن پاسخها، فضای فرحبخشی را بهوجود میآورد.
استراتژی: وجود اشیا و اتاقهای مشترک در محل کار، اعضای تیم را به یکدیگر پیوند میدهد. برجسته کردن موضوعات مشترک بین هم تیمیها موجب بهبود ارتباطات آنها خواهد شد.
یادآوری خاطرات راه خوبی برای ایجاد پیوند بین اعضای تیم با یکدیگر است. اما برخی از خاطرات منفی، روحیه و تعامل بین افراد تیم را دچار مشکل میکند. نقل خاطرات منفی و تجربه بدست آمده بین اعضای تیم میتواند ذهنیت افراد را نسبت به یک موضوع تغییر دهد.
استراتژی: با اشتراکگذاری تجارب منفی و صحبت درباره آنها در جلسات تیمسازی میتوان به جنبههای دیگر موضوع پی برد و دیدگاه افراد را تغییر داد. حل مشکلات بین اعضای تیم از نتایج مثبت این نوع فعالیت است.
در هر تیمی، افرادی با شخصیتهای متفاوت وجود دارند. اما معمولاً بین شخصیتهای متفاوت موضوعات مشترک زیادی قرار میگیرد. شناخت شباهتها و تفاوتها میتواند به تعامل بین اعضای یک تیم کمک کند. در این بازی تیمی بر روی خصوصیات افراد و شباهتهای آنها با دیگران پرداخته میشود.
استراتژی: در هر رویداد تیمسازی، بزرگترین چالش جمعآوری افرادی با شخصیتهای متفاوت در کنار یکدیگر است. وقتی افراد از خصوصیات یکدیگر مطلع میشوند راحتتر میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
بازی حقیقت و دروغ برای تیم سازی در محیطهای صمیمی مناسب است. در این بازی تیمسازی هر فرد یک دروغ و سه حقیقت درباره خود میگوید و دیگران باید دروغ را تشخیص دهند. این بازی باعث افزایش ارتباطات و شکسته شدن یخ بین افراد میشود.
استراتژی: در این بازی هیچ رقابتی وجود ندارد، بلکه به هدف شناخت بهتر اعضای تیم از یکدیگر انجام میشود. دروغها موجب خنده و نشاط در گروه میشود.
فعالیتهای تیمسازی در فضای باز با محیطهای داخلی تفاوت زیادی دارند. معمولا این فعالیتها در استراحتگاههای تیمی انجام میشود. از آنجایی که چنین تیمسازی در فضای کاری نیست از بازیهای پرانرژیتری استفاده میشود.
در این فعالیت تیمسازی افراد پشت به پشت هم مینشینند و نقاشی را رسم میکنند که فرد دوم به توصیف آن میپردازد.
استراتژی: در این بازی به مهارت ارتباط، خوب گوش دادن و تمرکز داشتن تاکید میشود. این نوع فعالیت باعث افزایش مشارکت و بهبود ارتباطات کلامی میشود.
این بازی مانند نقاشی پشتبهپشت است ولی بهصورت تیمی انجام میشود. اعضای تیم باید طبق دستورالعمل به ترسیم یک طرف بپردازند. کار تیمی و ارتباطات خوب برای بازی حیاتی است.
استراتژی: در این بازی توجه به تفویض اختیار، ارتباطات و رهبری تاثیر زیادی بر عملکرد تیم خواهد گذاشت.
در این بازی کلمات مختلف را بر روی کارتهای بنویسید و بین اعضای تیم تقسیم کنید. هر کدام از اعضای تیم باید طوری بایستد که یک حرف از آن کلمه را نشان دهد. این فعالیت تیم سازی علاوه بر تفریح میتواند کار تیمی را بین اعضا ایجاد کند.
استراتژی: در هر سازمانی در کنار کار نیاز به سرعت در تیم نیز وجود دارد. این فعالیت بدنی علاوه بر آموزش، رهبری و کار دستهجمعی مفرح و نشاط بخش است.
در این بازی ساده و سرگرم کننده باید اعضای تیم یک توپ تنیس را طوری بر روی یک برزنت دارای سوراخ نگه دارند که توپ از سوراخ خارج نشود. در این بازی هماهنگی و کار تیمی نقش مهمی دارد.
استراتژی: همکاری فیزیکی یک شروع خوب برای فعالیت تیمسازی است. این بازی ساده برای همه سرگرمکننده است.
در این بازی تیمها با یکدیگر رقابت میکنند تا توپ بیشتری را در داخل سطحها بدون استفاده از دست خود بیندازند. محدودیتهای زمانی فرصتهای زیادی را برای اتفاقات مفرح و کار تیمی ایجاد میکند.
استراتژی: عدم استفاده از دست و بازو نیاز به کار گروهی را در این بازی افزایش میدهد.
در این بازی تیمسازی باید افراد بتوانند به صورت همزمان از یک خط پایان عبور کنند. همکاری بین افراد موجب میشود تا یک فعالیت تیم سازی بینظیر شکل بگیرد. با گرفتن عکس به کنترل وضعیت افراد در عبور از خط پایانی میپردازند.
استراتژی: هر چند این بازی ساده به نظر میرسد، اما به هماهنگی و وجود یک رهبری برای رسیدن به نتیجه نیاز دارد.
در این بازی تیم سازی با ابزارهایی که در اختیار تیم گذاشته میشود به صورت مستقل هر تیمی به ساخت یک پل میپردازد. در مرحله بعدی دو تیم باید با یکدیگر همکاری کرده و پلهای نیم ساخته خود را متناسب با یکدیگر تکمیل کنند.
تعداد شرکتکنندگان: ۸ تا ۲۰ نفر برای ایجاد دو تیم
مدت زمان: ۶۰ دقیقه
هدف: ایجاد تفکر خلاق، همکاری و حل مسئله، تقویت ارتباطات
استراتژی: هماهنگی درون تیمی و بین تیمی در این نوع بازی بسیار مشهود است.
یک بازی ساده که در آن هر تیم باید یک پازل را تکمیل کند. تنها نکتهای که وجود دارد برخی از تکههای پازل در اختیار تیم مقابل اسب باید با همکاری از آنها گرفته شود.
استراتژی: در این نوع از فعالیت تیمسازی در کنار کار تیمی نیاز به همکاری با سایر تیمها نیز وجود دارد.
در این بازی، تیمها باید بتوانند با کمک لگوها، یک طرح خاص را در مدت زمان مشخصی پیادهسازی کنند. یکی از اعضای تیم باید طرح مورد نظر را ببیند و با توصیف آن برای سایر اعضا به آنها در ساخت طرح کمک کند.
استراتژی: همکاری تیمی در رعایت دستورالعملها به اعضا کمک میکند تا یک فعالیت تیم سازی منحصربفرد را رقم بزنند.
اعضای تیم از طریق مچ یا بازو به یکدیگر متصل میشوند و بدون جدا شدن باید یک سری کار ساده را انجام دهند. با استفاده از یک تکه نخ یا نوار پارچه میتوان افراد را به یکدیگر متصل کرد.
استراتژی: اتصال به هم تیمیها باعث میشود تا بر روی جنبههای مشترکی تمرکز کنید. هماهنگی و قبول رهبری در این بازی از اهمیت زیادی برخوردار است.
این تمرین تیمسازی برای تیمهای کوچک مناسب است. بازیکنان به تیمهای کوچک تقسیم میشوند. هر تیم برای خود یک نشان طراحی میکند. این نشان باید تفسیری از تیم و اهداف آن باشد.
استراتژی: هویتسازی یکی از موضوعات مهم در فعالیتهای تیم سازی است. تیمها باید ابتدا ارزشهای خود را شناسایی کنند و سپس به طراحی یک نشانه مرتبط بپردازند.
در این فعالیت تیم سازی دو گروهدر مقابل یکدیگر به رقابت میپردازند. یک نفر از هر تیم چشمبند دارد و بقیه اعضای تیم به او راهنمایی میکنند تا اشیایی را از محوطه بازی بیابد.
استراتژی: بستن چشم اعضای تیم موجب میشود تا حس اعتماد و همکاری بین او و سایر اعضا شکل بگیرد. افزایش ارتباطات کلامی، رهبری و تصمیمگیری از مزایای این فعالیت تیمسازی است.
یک فعالیت تیم سازی براساس بستن چشمهای یکی از اعضای تیم است که با همکاری تیمی شکل میگیرد. در این بازی باید با همکاری اعضای تیم با یکدیگر، طنابهایی که روی زمین قرار دارد به شکل یک مربع در بیایند.
استراتژی: برای ایجاد یک مربع کامل اعضای تیم با یکدیگر همکاری و تعامل کنند.
در این بازی فرد میتواند با ایما و اشاره (پانتومیم) به معرفی یک شی بپردازد و سایر افراد باید جواب را حدس بزنند.
استراتژی: مشارکتی که در این بازی بین افراد ایجاد میشود میتواند زمینههای لازم برای تعامل در تیمسازی را ایجاد کند.
در این بازی با تعیین اهدافی سعی میشود تا به تیمها کمک شود تا آن اهداف را بهدست آورند. این اهداف مرتبط با فضای کسب و کاری هستند و به تعامل اعضای تیمها با یکدیگر کمک میکنند.
استراتژی: شکار هدف میتواند همه اعضای تیم را با یکدیگر درگیر کرده و همکاری را در آنها ایجاد کند.
فرض کنید کشتی شما در حال غرق شدن در وسط اقیانوس است و شما تنها فرصت دارید لوازم ضروری را بردارید و با قایق نجات از مهلکه خارج شوید. در شرایط مشابه چه چیزهایی را انتخاب کرده و با خود بر میدارید؟
استراتژی: در این بازی وجود یک بحران مورد توجه قرار میگیرد و اعضای تیم مجبور به تصمیمگیری سریع درباره موضوعات هستند.
تیمسازی از راه دور، کاری سخت و مشکل است. ایجاد تعامل و همکاری در چنین حالتی ساده نیست. به همین دلیل نیاز است تا فعالیتهایی برای تیمسازی از راه دور صورت پذیرد:
در این فعالیت تیمسازی برای اینکه تعامل بین افراد افزایش پیدا کند، از اعضای تیم خواسته میشود تا تصاویری را از دفتر کار خود به اشتراک بگذارند. سایر اعضا باید حدس بزنند که این دفتر کار متعلق به چه کسی است.
استراتژی: برای تیم سازی از راه دور ایجاد صمیمیت بین اعضا اهمیت زیادی دارد و باید زمینههایی برای ایجاد صحبت بین اعضا ایجاد شود.
از اعضای تیم دور کار بخواهید تا صبح خود را با یه قهوه شروع کنند. بهتر است به یک کافیشاپ در نزدیکی محل زندگی خود بروند و از آنجا با سایر اعضا یک چت تصویری برقرار کنند.
استراتژی: داشتن ارتباط تصویری روزانه میتواند علاوهبر بهبود تعامل باعث افزایش ارتباطات کاری در یک محیط غیررسمی میشود.
در تیمسازی از راه دور، بازیهای آنلاین میتوانند نقش موثری داشته باشند. انتخاب یک بازی آنلاین مورد علاقه اعضای تیم، زمینه همکاری آنها را با یکدیگر فراهم میکند.
استراتژی: بازیهای آنلاین بر روی بهبود ارتباط با کارکنان ریموت تاثیر میگذارد.
در این بازی افراد به صورت آنلاین یک دروغ و سه حقیقت درباره خود میگویند و دیگران باید دروغ را حدس بزنند. برداشتهای اولیه و جذابیتهایی که بین اعضای تیم ایجاد میشود، یخ بین اعضا را خواهد شکست.
استراتژی: این بازی به اعضای تیم از راه دور کمک میکند تا به شناخت بهتری از یکدیگر دست پیدا کنند.
در تیمسازی از راه دور چون اعضا شناخت کمی از یکدیگر دارند باید به روشهای مختلفی به درک بهتر از باورها و انگیزههای یکدیگر دست پیدا کنند.
استراتژی: اطلاع سایر اعضای تیم از علایق و خواستههای دیگران در تیمهای دور کار، یک راه عالی برای تیم سازی و بهبود تعاملات است.
لیست فوق شامل تعداد زیادی از فعالیتهای تیم سازی است که به اعضای یک گروه کاری کمک میکند تا به شناخت بیشتری از همدیگر دست پیدا کنند. با این فعالیتها یک تیم سازی موثر و سرگرمکننده دست پیدا خواهید کرد.
1 سوال، الفتی چیست ؟ الفتی در چاپهای اولیه لغتنامه دهخدا که منطبق بر…
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…
چه شرکتهایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…
راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید ماده 1- محصول بیمهای جدید، پوشش بیمهای…