راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید

راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید

 

 

ماده ۱- محصول بیمه‌ای جدید، پوشش بیمه‌ای است که دارای یک یا چند ویژگی زیر باشد:
1-    موضوعات و یا خطراتی را تحت پوشش قرار دهد که قبلاٌ توسط هیچ شرکت بیمه‌ای طراحی و عرضه نشده باشد.
2-    در نحوه عرضه بیمه‌نامه‌های موجود، شیوه جدیدی معرفی کند.
3-    ریسکی که در حال حاضر به همراه یک یا چند ریسک دیگر در قالب بیمه‌نامه‌های موجود تحت پوشش قرار می‌گیرد اما تاکنون بصورت بیمه‌نامه مستقل عرضه نشده باشد را تحت پوشش قرار دهد.
4-    دو یا چند ریسک را که در حال حاضر در بیمه‌نامه‌های مستقل تحت پوشش قرار می‌گیرند، در قالب یک بیمه‌نامه جامع ارائه کند.
5-    در خصوص پوشش بیمه های زندگی و مستمری:
1-۵- پوشش جدیدی برای ریسک فوت و یا  حیات ارایه نماید.
2-۵- نرخ بازده سرمایه گذاری به شیوه متفاوت از بند (الف) ماده ۲ آیین نامه شماره ۶۸/۲ و
اصلاحات بعدی آن در محاسبات حق بیمه و ذخایر ریاضی اعمال نماید.
3-۵- نحوه سرمایه گذاری اندوخته ریاضی را تغییر دهد (برای مثال محاسبه اندوخته ریاضی
با اتصال به یونیت های سرمایه گذاری از قبیل صندوق های سهامی، مختلط، درآمدثابت، طلا
و غیره)
4-۵- میزان و نحوه محاسبه مشارکت در منافع آن متفاوت از فصل چهارم آیین نامه شماره ۶۸ و اصلاحات بعدی آن باشد.
5-۵- برای محصولات به شرط حیات از جدول مرگ و میر، متفاوت با جدول ابلاغی بیمه مرکزی ج.ا.ایران (موضوع بند (الف) ماده ۳ آیین نامه شماره ۶۸) استفاده نماید.
تبصره – در خصوص این بند لازم است تاییدیه آکچوئر رسمی بیمه به بیمه مرکزی ج.ا.ایران ارسال گردد.

ماده ۲- شرکت بیمه موظف است، محصول بیمه‌ای جدید را در صورت تطبیق با قانون بیمه، مقررات، اصول و قواعد بیمه‌ای، با اعلام موارد زیر و به همراه مستندات مربوط از طریق سامانه سنهاب برای اخذ مجوز به بیمه مرکزی ارسال نماید.
1-۲- تعیین بازار هدف و متقاضیان بالقوه و بالفعل، برآورد حق بیمه، خسارت و تعداد بیمه نامه در دوره اجرای آزمایشی.
2-۲- تهیه فرم پیشنهاد بیمه.
3-۲- تهیه نمونه شرایط عمومی بیمه‌نامه وفق چارچوب فرم پیوست.
4-۲- نرخ پیشنهادی کارمزد فروش و کارمزد اتکایی اجباری.
5-۲- با استناد به مطالعه تطبیقی محصول بیمه ای پیشنهادی (در صورت وجود) و سوابق خسارتی گذشته، ضمن رعایت ماده ۲ آیین نامه شماره ۹۴ مصوب شورای عالی بیمه، نرخ حق بیمه، جدول تعرفه کوتاه مدت، میزان و موارد تخفیف و یا اضافه نرخ محصول جدید پیشنهادی را در کمیته موضوع این ماده  تعیین و پس از تایید مدیرعامل (یا قائم مقام وی) به تصویب هیات مدیره برساند و یک نسخه را به همراه گزارش توجیهی مبانی محاسباتی به بیمه مرکزی ارسال نماید.
6-۲-  تعیین تمهیدات لازم برای بیمه اتکایی از قبیل نوع قرارداد، بیمه‌گر یا کارگزار اتکایی و سهم نگهداری حسب مورد با توجه به سطح توانگری وفق مقررات مربوط.
7-۲- اعلام نام تجاری محصول بیمه ای جدید.
ماده ۳- بیمه مرکزی پس از بررسی، مجوز اجرای آزمایشی محصولات بیمه‌ای مورد تایید را صادر می‌نماید. در دوره اجرای آزمایشی، عرضه این محصول انحصاراً در اختیار شرکت بیمه ذیربط خواهد بود.
ماده ۴- شرکت بیمه‌ موظف است حداکثر یک ماه پس از اتمام دوره اجرای آزمایشی، گزارش عملکرد محصول بیمه‌ای دارای مجوز را از طریق سامانه سنهاب در چارچوب فرم پیوست به بیمه مرکزی ارائه نماید. در صورت عدم ارسال گزارش عملکرد در پایان مدت مذکور، مجوز صادره ملغی می گردد.
تبصره- شرکت بیمه موظف است در صورت عدم عرضه پوشش بیمه ای در مدت اجرای آزمایشی، دلایل مربوط را کتبا به بیمه مرکزی اعلام نماید. بیمه مرکزی می تواند با توجه به دلایل مذکور و در صورت درخواست تمدید مجوز توسط شرکت بیمه، مجوز مربوطه را حداکثر برای یک دوره دیگر تمدید نماید. در غیر این صورت مجوز صادره ملغی می گردد.
ماده ۵- بیمه مرکزی پس از پایان مدت مجوز اجرای آزمایشی محصول جدید بیمه ای، حسب مورد نسبت به تمدید مجوز اجرای آزمایشی یا صدور مجوز عرضه دائمی محصول به شرکت بیمه متقاضی و یا سایر شرکت های بیمه اقدام خواهد کرد.
ماده۶- طراحان محصولات بیمه‌ای جدید می‌توانند مشروط به ارائه شرایط عمومی پیشنهادی وفق چارچوب فرم پیوست در سامانه سنهاب، درخواست رسیدگی به خود را نزد بیمه مرکزی ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند. ثبت طرح و دریافت کد رهگیری به نام طراح، به منزله تایید آن یا الزام شرکت های بیمه به پذیرش یا مجوز صدور بیمه نامه نمی باشد. طراحان موظفند پس از دریافت نامه اعلام وصول از بیمه مرکزی، حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ ثبت، نسبت به ارسال پیشنهاد خود در چارچوب این دستورالعمل (مندرج در وب سایت بیمه مرکزی ج.ا.ایران به آدرس www.centinsur.ir) از طریق یکی از شرکت¬های بیمه به بیمه مرکزی اقدام نمایند. در غیر اینصورت موضوع ثبت پیشنهاد کان لم یکن تلقی خواهد شد.
ماده ۷- عرضه محصول بیمه‌ای جدید یا اطلاع رسانی عمومی آن توسط شرکت بیمه متقاضی قبل از اخذ مجوز و یا عرضه آن در دوره انحصاری توسط سایر شرکتهای بیمه فاقد مجوز ممنوع می‌باشد. بیمه مرکزی از عرضه محصول بیمه‌ای جدید فاقد مجوز لازم، جلوگیری به عمل آورده و شرکت بیمه ذیربط وفق مقررات مربوط مکلف به جبران خسارت زیاندیدگان خواهد بود.

website manager

Share
Published by
website manager

Recent Posts

۱ سوال، الفتی چیست ؟

1 سوال، الفتی چیست ؟   الفتی در چاپهای اولیه لغت‌نامه دهخدا که منطبق بر…

4 ماه ago

صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…

5 ماه ago

کاربرد فناوری های نوین در صنعت بیمه

      صنعت بیمه، یکی از قدیمی ترین صنایع در جهان است و بر…

5 ماه ago

انواع فعالیت های نوین بیمه ای در صنعت بیمه جهان

      مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…

5 ماه ago

۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه جهان

چه شرکت‌هایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…

5 ماه ago

بیمه ماشین و بیمه بدنه

مقدمه بیمه ماشین و بیمه بدنه از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که هر مالک خودرویی…

5 ماه ago