بیمه آرمان

مبانی و تعهدات صندوق تامین خسارت های بدنی

مبانی و تعهدات صندوق تامین خسارت های بدنی

صندوق تامین خسارت های بدنی در سال ۱۳۴۷ به منظور جبران خسارت های بدنی ناشی از حوادث رانندگی که تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند, ایجاد شده است؛ ولی به دلیل ساختار نامناسب, منابع مالی ناکافی, سقف تعهدات ناچیز و عدم پوشش همه زیان دیدگان, کارایی لازم را نداشته است. خوشبختانه قانون گذار در اصلاح قانون بیمه اجباری, در سال ۱۳۸۷ ضمن رفع نواقص مذکور شرایطی را برای مطالبه خسارت از صندوق وضع کرده است.انتظام, شمارش و تبیین این شرایط نه تنها برای دستگاه قضایی کشور در مقام صدور رای اهمیت فراوان دارد؛ بلکه به نظام بیمه ای کشور نیز در مقام شناخت حدود تعهدات خود یاری می رساند. در تحقیق حاضر تلاش شده است تا ضمن بیان مبانی و ماهیت صندوق, حدود تعهدان آن و شرایط خسارت های قابل جبران از سوی صندوق مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد..

بررسی و مطالعه مسئولیت و تعهدات صندوق تامین خسارت های بدنی

در جهان امروز و با پیشرفت صنعت و تکنولوژی و روی آوردن بشر به ماشینی شدن، یکی از مواردی که همواره نظام های حقوقی را درگیر نموده، حوادث رانندگی و جبران خسارت زیان دیدگان ناشی از حوادث مزبور است. هرچه وسایل نقلیه بیشتر می شوند، خطر ایجاد سوانح و حوادث ناشی از آن و نیز جبران خسارت های بدنی و مالی وارد بر زیان دیدگانی که بدون ارتکاب هیچ خطا و جرمی، لطمات جبران ناشدنی را متحمل شدهاند، افزایش می یابد. هدف این مقاله بررسی مسئولیت مدنی صندوق تامین خسارت های بدنی در حوادث ناشی از کارمرتبط با وسایل نقلیه است که با استفاده از منابع کتابخانه ای به رشته تحریر در آمده است. نتیجه نشان می دهد که صندوق تامین خسارت های بدنی نهادی تکمیلی و ثانوی است که با توسعه نظام بیمه ای تناقضی نداشته وتنها در موارد خسارت های غیر عمدی که بیمه آن را پوشش نمی دهد، در جهت برقراری عدالت توزیعی، رعایت قاعده انصاف واجرای اصل لزوم جبران خسارت درخصوص زیان های بدنی و جسمی زیان دیدگان اقدام به پرداخت جبران خسارت می نماید.

خلاصه ماشینی:

حقوقی صندوق تأمین خسارت های بدنی صندوق تأمین خسارت های بدنی صندوقی مستقل است که در جهت حمایت از زیان دیدگانی تأسیس شد که به نحوی از انحاء امکان جبران خسارات از طریق بیمه را نداشته و زیان وارد بر آنها بلا جبران باقی می ماند و در کنار این مسئولیت مهم، به رانندگانی که موجب فوت و جرح و یا از کارافتادگی دیگری شده و به هر علت از جمله عدم داشتن بیمه نامه و عدم توان مالی در جبران خسارت زیان دیده یا وارث وی در زندان به سر می برند، کمک می نماید تا با پرداخت دیه یا ارش زیان دیده، هم موجبات جبران خسارت زیان دیده و هم سبب رها شدن مسئول حادثه از بند را فراهم آورد(خدابخشی،۱۳۸۸). قانونگذار ایران نیز در ماده ۱۰ قانون بیمه اجباری دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل شخص ثالث، در مورد جبران خسارات بدنی که از حساسیت بیشتری برخوردار است، اقدام به تأسیس صندوق تأمین خسارت های بدنی نموده تا خسارات بدنی وارد به اشخاص ثالث که امکان دریافت غرامت از طریق بیمه را ندارند را بپردازد. با این همه، تعداد زیادی از رانندگان مشمول این قانون، از این حکم پیروی نکرده و بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث، اقدام به رانندگی در سطح شهر و جاده های کشور می نمایند و در نهایت در بسیاری موارد موجبات ایراد خسارت به ثالث را فراهم می کنند که در این موارد به جهت عدم امکان جبران خسارت زیان دیده از طریق بیمه، صندوق تأمین مکلف به پرداخت خسارت ایشان گردیده است.

روزبه عبادی نمین کد۹۷۷ بیمه آرمان

شماره تماس ۰۹۱۱۸۰۳۹۲۸۲

بیمه با شما

برای خواندن مقاله مبانی و تعهدات صندوق تامین خسارت های بدنی کلیک کنید

website manager

Share
Published by
website manager

Recent Posts

۱ سوال، الفتی چیست ؟

1 سوال، الفتی چیست ؟   الفتی در چاپهای اولیه لغت‌نامه دهخدا که منطبق بر…

4 ماه ago

صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…

5 ماه ago

کاربرد فناوری های نوین در صنعت بیمه

      صنعت بیمه، یکی از قدیمی ترین صنایع در جهان است و بر…

5 ماه ago

انواع فعالیت های نوین بیمه ای در صنعت بیمه جهان

      مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…

5 ماه ago

۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه جهان

چه شرکت‌هایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…

5 ماه ago

راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید

راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید     ماده 1- محصول بیمه‌ای جدید، پوشش بیمه‌ای…

5 ماه ago