کیفیت خطر بیمه شده،بیمهگذار در هنگام انعقاد قرار داد بیمه، موظف است اطلاعات خود را در مورد کیفیت خطر بیمهشده به طور کامل در اختیار بیمهگذار قرار دهد. درصورتی که بیمهگذار عمداً از بیان مطلبی که موضوع خطر را تغییر دهد، خودداری کند و یا اظهار خلاف واقع بنماید، حتی اگر مطلب کتمان شده یا خلاف واقع اظهارشده هیچ تأثیری در وقوع حادثه نداشته باشد، قراردادبیمه از تاریخ انعقاد، باطل و بلااثر خواهد بود.
پرداخت به موقع حقبیمه
پرداخت حقبیمه باید پس از انعقاد قرار داد بیمه و یا دست کم قبل از وقوع حادثه حتما صورت بگیرد و الا بیمهگر تعهدی در جبران خسارت ندارد. (پرداخت حقبیمه باعث رسمیت یافتن قرار داد بیمه است نه صدور آن)
اعلام تشدید خطر
اگر در طول مدت بیمه تغییراتی در کیفیت و یا وضعیت موضوعبیمه به وجود آید که باعث افزایش احتمال بروز حادثه شود، بیمه گذار موظف است این موضوع را به اطلاع بیمهگر برساند. اگر شرایط موضوعبیمه قبل از وقوع خسارت تغییر کند، بیمه گر می تواند حق بیمه اضافی متناسب با خطر را برای مدت باقیمانده مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت آن توسط بیمه گذار، قرارداد بیمه را فسخ نماید. در صورتی که بعد از وقوع خسارت، تغییر شرایط موضوعبیمه مشخص شود، بیمه گر می تواند خسارت را براساس نسبت حق بیمه اولیه تعیین شده نسبت به حق بیمه متناسب با خطر مشدد پرداخت کند.
اجتناب از وقوع حادثه یا توسعه خسارت
بیمهگذار موظف است برای جلوگیری از وقوع حادثه و افزایش خسارت وارده به موضوعبیمه، اقدامات و احتیاط های لازم را که هرکس عرفاً از مال خود می کند به عمل آورد. در صورتی که ثابت شود که بیمهگذار عمداً از انجام این اقدامات خودداری کرده، بیمه گر می تواند به نسبت تأثیر اهمال بیمهگذار، خسارت پرداختی را کاهش دهد. مخارجی که بیمهگذار برای جلوگیری از توسعه خسارت می نماید، حتی در صورتی که به نتیجه نرسد، به عهده بیمهگر خواهد بود.
اعلام به موقع خسارت
مطابق قانون، بیمهگذار موظف است حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری از تاریخ وقوع حادثه، به یکی از مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه گر مراجعه و با تکمیل فرم اعلام خسارت، وقوع حادثه را اعلام نماید، یا از طریق پست سفارشی به اطلاع بیمه گر برساند. همچنین بیمه گذار موظف است مدارک مورد نیاز و سایر اطلاعات مربوط به حادثه و تعیین میزان خسارت را در اختیار بیمه گر قراردهد. در صورتی که بیمهگذار مدارک مورد نیاز را ارائه نکند، بیمهگر می تواند ادعای خسارت را رد کند؛ مگر آنکه بیمهگذار ثابت کند به دلایل موجه و غیر قابل اجتناب، موفق به اطلاع رسانی نشده است
روزبه عبادی نمین کد۹۷۷ بیمه آرمان
شماره تماس۰۹۱۱۸۰۳۹۲۸۲
1 سوال، الفتی چیست ؟ الفتی در چاپهای اولیه لغتنامه دهخدا که منطبق بر…
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…
چه شرکتهایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…
راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید ماده 1- محصول بیمهای جدید، پوشش بیمهای…