بیمه و مالیات کسبوکار از آن جهت مهم است که ما امروزه علاوهبر کسبوکارهای سنتی با نوع جدیدی از مشاغل روبرو شدهایم که در دسته کسبوکارهای مجازی قرار میگیرند. مشاغلی که بر بستر اینترنت دست به کسب درآمد میزنند و فعالیت میکنند.
مالیات کسبوکارها و مشاغل مختلف بنا به نوع فعالیت و درآمد متفاوت است و هر کسب و کاری موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مبلغ مالیات مشخص شده خود به سازمان امور مالیاتی کشور میباشد. اما ممکن است به دلیل پراکندگی و فراوانی قوانین مالیاتی در ایران و عدم تسلط به این قوانین، بسیاری از این کسب وکارها دچار مشکلاتی شوند و تجارت آنها به کلی تحت تاثیر قرار بگیرد.
ما در این مطلب تلاش کردهایم هرآنچه که در مورد بیمه و مالیات کسبوکار ممکن است مهم باشد و فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل نیاز به دانستن آن دارند را گردآوری کنیم و در اختیار شما خوانندگان قرار دهیم.
مالیات فروشگاههای اینترنتی یکی از مباحثی است که به تبع رشد چشمگیری که کسب و کارهای اینترنتی بهویژه فروشگاههای اینترنتی فروش کالا و خدمات داشتهاند باعث شده است مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. از آنجایی که بر اساس قوانین، هر شخص حقوقی باید به اندازه درآمدی که کسب میکند، مبلغی مالیات پرداخت کند، صاحبان فروشگاههای اینترنتی نیز مشمول این قاعده میباشند.
طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، صاحبان کسب و کارهای مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) همانند سایر فعالان اقتصادی مشمول قوانین مالیاتی مربوط میباشند و فارغ از محل فعالیت، میبایست تکالیف قانونی خود را به انجام رسانند تا مشمول جرایم قانونی مقرر نشوند
از زمان گسترش فعالیت در فضای کسبوکارهای مجازی، بیمه و مالیات استارتاپها دغدغه مهمی از خواستههای فعالان این کسب و کار بوده است. زیرا بیمه استارتاپها و فعالان کسبوکارهای مجازی مانند بیمه در هر حوزه دیگری برای شاغلین این نوع از کسب و کار مسئلهای مهم است. استارتاپها به دو بخش از افرادی که رابطه مزدبگیری با کارفرماهایشان دارند و آنها که چنین رابطهای بینشان برقرار نیست، تقسیم میشود.
افرادی که وضعیت مزدبگیری دارند مشمول بند الف ماده ۴ قانون تامین اجتماعی هستند، یعنی هیچ مشکلی برای معرفی شدن ندارند. مثل استارتاپهایی که برای خدماتی که ارائه میکنند مزد و حقوق دریافت میکنند و بهصورت ثابت ساعت کاری مشخص و جای مشخصی دارند اما گروه دومی از استارتاپها هستند که رابطه مزدبگیری ندارند و باید در فضای کسبوکار مجازی پوشش بیمهای بگیرند.
بر اساس بخشنامه صادر شده درباره بیمه شاغلین در کسب و کارهای فضای مجازی، مشمولین این بخشنامه آن دسته از شاغلین کسب و کار فضای مجازی فاقد رابطه مزدبگیری هستند که دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند.
مشمولان این بیمه، به سه دسته از شاغلین کسبوکارهای مجازی تقسیم میشوند:
۱- شاغلینی که فاقد رابطه مزدبگیری باشند.
۲- دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسبوکار مجازی باشند.
۳- تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند (مانند قانون مدیریت خدمات کشوری یا قانون کار).
سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارگاه های ذیربط دارند مشمول بند الف ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی بوده و کارفرمایان مطابق مواد ۲۸، ۳۶ و ۳۹ قانون تأمین اجتماعی نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنان اقدام میکنند.
چرا با دریافت مشاوره حقوقی در مورد بیمه و مالیات کسبوکار با خیال راحت و بیدغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسبوکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید.
در مبحث بیمه و مالیات کسبوکار باید بیان کنیم که نرخ حق بیمه معادل ۲۷% مبنای پرداخت حق بیمه است و مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که ۵ سال و یا کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در زمان ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی مربوطه خواهد بود.
مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی به انتخاب متقاضی خواهد بود.
با توجه به اینکه این گروه از بیمهشدگان، فاقد رابطه مزدبگیری با اتحادیه کشوری صنف شاغلین در کسبوکارهای مجازی و یا نمایندگی های مربوطه میباشند، لذا از شمول قانون بیمه بیکاری خارج بوده و بر این اساس حق بیمه مربوطه (۳% مبنای کسر حق بیمه) نیز وصول نخواهد شد.
مالیات استارتاپ موضوعی است که هم مخالفان و هم موافقان خود را دارد زیرا تفاوت بر سر کسبوکارهای اینترنتی با کسبوکارهای سنتی است. تفاوتی که خود منجر به ارایه مدل و نرخ مالیاتی متفاوتی در رابطه با استارتاپها و کسبوکارهای نوپا میشود.
طبق ماده ۱۰ آییننامه حمایت از شرکتهای نوپا، در صورتی که شرکتهای مورد حمایت ساکن مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب دهندهها باشند، سازمانهای امور مالیاتی کشور و تأمین اجتماعی مکلفند نسبت به تخصیص شناسه (کد)های مؤدی و کارگاهی اقدام نمایند. صدور هرگونه مفاصاحساب شناسه (کد)های مزبور با رعایت قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.
تبصره ـ فهرست مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتابدهندهها توسط کارگروهی مرکب از وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و سازمان های امور مالیاتی کشور و تأمین اجتماعی اعلام میشود.
یک استارتاپ هنگام شروع فعالیت خود میتواند به دو صورت حقیقی و حقوقی شروع به کار کند. اولین قدم برای این راه ثبت شرکت است که به دنبال آن تشکیل پرونده مالیاتی هم میآید.
بعد از ثبت شرکت و تشکیل پرونده، مطابق تبصره ماده ۴۸ قانون مالیات های مستقیم، شرکت نوپا ۲ ماه فرصت دارد که مالیات حق تمبر سرمایه شرکت را پرداخت کند؛ بهطور مثال اگر سرمایه اولیه شرکت ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال باشد، این عدد در ۰.۰۰۰۵ ضرب میشود و در نتیجه مالیات حق تمبر: ۵/۰۰۰ ریال میشود.
از آنجایی که فروشگاههای اینترنتی، یک فعال اقتصادی در فضای مجازی در نظر گرفته میشوند و خرید و فروش کالا صرفا در فضای اینترنت انجام میشود و نوع معاملات خیلی تفاوتی با دنیای واقعی ندارد، پس دارنده فروشگاه اینترنتی هم به مانند فروشندگان در فروشگاههای فیزیکی باید قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کنند.
صاحبان کسب و کارهای مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) همانند سایر فعالان اقتصادی مشمول قوانین مالیاتی مربوط میباشند و فارغ از محل فعالیت، میبایست تکالیف قانونی خود را به انجام رسانند تا مشمول جرایم قانونی مقرر نشوند.
اخذ مالیات از فروشگاههای اینترنتی بر مبنای درآمد کسب شده توسط این فروشگاهها است و هر فروشگاه اینترنتی باید به تناسب درآمد کسب شده به پرداخت مالیات بپردازد.
اگر مالکان فروشگاههای اینترنتی و کسب و کارهای مجازی و دیگر مودیان مالیاتی وظایف مالیاتی خود را انجام ندهند باعث میشود از معافیت مالیاتی برخوردار نشوند و برخی جرایم مالیاتی به عملکردشان تعلق گیرد.
تکالیف قانونی صاحبان کسب و کارهای مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) که لازم است نسبت به انجام آن اقدام کنند به این صورت است:
ضمنا مودیان مالیاتی فوق بایست حسب مورد اقدام به پرداخت حق تمبر نمایند.
صاحبان مشاغل وابسته به فضای مجازی در زمینه مالیات کسبوکارهای اینترنتی خود الزامات و تعهداتی دارند. اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیاتهای مستقیم باید در موارد فروش کالا و یا ارائه خدمات صورتحساب نوع اول یا نوع دوم حسب مورد به شرح زیر صادر و نگهداری نمایند:
۱) صورتحساب نوع اول باید به صورت دستی با شماره سریال چاپی و یا ماشینی با شماره سریال ماشینی با درج تاریخ، صادر گردد و حداقل دربرگیرنده اطلاعات هویتی، شامل نام ،نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.
۲) صورتحساب نوع دوم صرفا در موارد استفاده از سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی فروش) صادر میشود و باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل در برگیرندهی اطلاعات هویتی، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.
در مالیات بر ارزشافزوده در واقع یک مالیات بر مصرف کلی و گسترده کالاها و خدمات ارزیابی میشود. این مالیات در هر نقطه از فروش کالا، از موارد اولیه گرفته تا خرده فروشی ادامه پیدا میکند. این امر کم و بیش برای کلیه کالاها و خدماتی که توسط شرکتهای مختلف به بازار داخلی ارائه میشود، صدق میکند. بنابراین کالاهایی که برای صادرات تولید میشوند یا خدماتی که به مشتریان خارج از کشور فروخته میشود، مشمول مالیات ارزشافزوده نخواهند بود.
در مقابل برای واردات، مالیات در نظر گرفته میشود تا در نهایت سیستم برای تولیدکنندگان داخلی عادلانه باشد و این تولیدکنندگان بتوانند با تامین کنندگان خارجی رقابت کنند. خریداران در مراحل اولیه تولید بازپرداخت مالیات بر ارزشافزوده قبلی را که پرداخت کردهاند، دریافت میکنند.
مالیات بر ارزشافزوده برای کلیه فعالیتهای تجاری شامل تولید و توزیع کالاها و ارائه خدمات اعمال میشود. اما اگر گردش سالانه شخص یا شرکتی کمتر از حد معینی باشد، شخص مجبور نیست برای فروش کالای خود مالیات پرداخت کند.
مالیات ارزشافزوده در در نهایت توسط مصرفکننده نهایی پرداخت میشود و این هزینه برای مشاغل نیست. در واقع این مالیات به عنوان درصدی از قیمت شارژ میشود به این معنی که بار مالیاتی واقعی در هر مرحله از زنجیره تولید و توزیع قابلمشاهده است.
مالیات بر ارزشافزوده به عنوان درصدی از کل هزینه بیان میشود. محاسبه بر ارزشافزوده در ایران از طریق روش غیرمستقیم محاسبه میشود. در این روش، تجارتهای مختلف هنگام خرید محصولاتی که شامل پرداخت مالیات میشوند، علاوه بر مبلغی که برای ماده اولیه میپردازند، مالیات ارزشافزوده محصول خریداریشده را به فروشنده اصلی پرداخت میکنند.
بنابراین فروشنده نیز میتواند مالیات را به دولت پرداخت کند. به طور مثال یک تولیدکننده تلفن همراه موظف است طبق قانون برای همه بخشهایی که در تولید تلفن همراه نقش دارند، مالیات پرداخت کند که این امر شامل پاداش و دستمزد کارکنان و مالیات مربوط به خرید دستگاهها و تجهیزات مختلف است.
در نهایت پس از اینکه تلفن همراه به فروش رسید، مالیات پرداخت شده توسط صاحبان شرکتها از مصرفکننده نهایی دریافت میشود.
در ایران در صورتی که مالیات پرداخت شده بیش از مقدار تعیینشده برای هر شرکت یا نهاد باشد، این مبلغ در دورههای بعدی پرداخت مالیات محسوب شده و از مالیات کل دورههای بعد کاسته میشود.
همچنین لازم به ذکر است که نرخ مالیات از سال ۸۷ با ۳ درصد در ایران شروع شده و با توجه به محاسبات گسترده صورت گرفته، این نرخ با افزایش همراه بوده و در حال حاضر به ۹ درصد رسیده است که این نرخ برای کالاهای تولیدشده و خدمات ارائه شده محاسبه و پرداخت میشود.
امروزه هر فردی که نقش دریافتکننده و پرداخت کننده حقوق را در مشاغل مختلف برعهده دارد باید با مفهوم مالیات و انواع آن آشنایی داشتهباشد. یکی از انواع مالیاتی که شناخت و محاسبه آن برای کارفرمایان و کارکنان بسیار اهمیت دارد مالیات بر حقوق و دستمزد نیروهای کار است.
مالیات حقوق را در دستهبندی مالیاتهای تکلیفی و مستقیم قرار میدهند؛ تکلیفی از آن جهت است که کارفرمایان وظیفه محاسبه میزان مالیاتِ کارکنان و پرداخت آن را بر عهده دارند و مستقیم به دلیل آنکه این مالیات از آنجایی که به طور مستقیم از درآمد افراد حقیقی به دست میآید جز گروه مالیاتهای مستقیم است.
روزبه عبادی نمین کد ۹۷۷ بیمه آرمان
شماره تماس 09118039282
1 سوال، الفتی چیست ؟ الفتی در چاپهای اولیه لغتنامه دهخدا که منطبق بر…
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…
چه شرکتهایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…
راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید ماده 1- محصول بیمهای جدید، پوشش بیمهای…