ارزیابی عملکرد بانک بیمه، مشترک بانک بیمه اکتشاف دانش از پایگاه داده و داده کاوی یکی از مهم ترین ابزار های مدیریت ارتباط با مشتری است که میتواند به سازمان با تاکید بر یافتن اطلاعات مفید یا دانش مورد علاقه آن کمک کند. امروزه بانکها و بیمهها از پایگاههای اطلاعاتی متعدد و گستردهای برخوردار هستند که حاوی اطلاعات مربوط به مبادلات و جزئیات دیگر مربوط به مشتریانشان هستند. اطلاعات ارزشمند تجاری از درون همین ذخایر دادهای قابل بازیابی است. اما پشتیبانی از این دست تحلیلها و تصمیمگیری با استفاده از زبانهای گزارشگیری سنتی امکانپذیر نخواهد بود. بنابراین با توجه به اهمیت اطلاعات مشتریان مشترک بانک و بیمه باید آنها را هرچه دقیق تر تحلیل نمود
. در این تحقیق با گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتریان مشترک بانک و بیمه یک متدولوژی مبتنی بر دادهکاوی جهت ارزیابی مشتریان بر اساس شاخص های عملکردی آنها در حوزه بانکی و بیمهای ارائه می شود. همچنین با تحلیل رفتار مشتریان با استفاده از یه رویکرد دو مرحلهای مبتنی بر یادگیری بدون نظارت و یادگیری با نظارت اقدام به پیش بینی رفتار مشتریان جدیدالورود خواهیم نمود
شرکت های بیمه باید عملکرد موفقیت آمیزی در انجام اهداف خود داشته باشند. آگاهی از اینکه عملکرد سازمان تا چه حد در جهت رسیدن به این اهداف بوده و موقعیت سازمان در محیط پیچیده و پویای امروزی کجاست، برای مدیران و سازمان-ها اهمیت فراوانی دارد. دراینراستا، داشتن الگویی جهت ارزیابی عملکرد سازمان ضروری است. مقاله حاضر با استفاده از تلفیق تصمیم گیری چند معیاره فازی و کارت امتیازی متوازن، روشی برای ارزیابی عملکرد شعب یکی از شرکتهای بیمه در ایران ارائه میدهد. در ابتدا با نظر متخصصان و همچنین مطالعه پیشینه تحقیق، به جمعآوری شاخص های مرتبط با ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه ای پرداخته شد و سپس با نظر خبرگان صنعت بیمه، ۲۳ شاخص کلیدی برای شعب بیمه درنظرگرفتهشد. بهعلاوه، اوزان نسبی شاخص ها و معیارها با استفاده از نظر خبرگان و از طریق تحلیل سلسله مراتبی فازی محاسبه گردید. سپس با استفاده از تکنیک VIKOR به رتبهبندی شعب موردکاویشده پرداخته شد. با تحلیل نتایج بهدستآمده، نقاط ضعف و قوت هر شعبه شناسایی شد. نتایج نشان داد که منظر مالی از نظر مشتری، مهمترین معیار در بالندگی شعب است و شاخص صدور حقبیمه، نقشی اساسی در رشد شعب بیمه دارد. در انتها، متدلوژی ارائهشده، با روش های متداول مشابه مقایسه شده و کاربرد آن به شرکت های بیمه توصیه شده است.