واژه بیمه پستی از نظر بسیاری هنوز هم اصطلاح غریبی به نظر میرسد. اما کسبوکارها مخصوصاً فروشگاههای اینترنتی که باید روزانه سفارشات متعددی را به آدرس مشتریان خود ارسال کنند، با این بیمه پستی آشنایی داشته و بر اهمیت آن واقف هستند. در این مقاله پادرو به شما توضیح میدهیم که بیمه در فرآیند پست چیست؟ چه مواردی را شامل میشود؟ و چگونه قابل پیگیری است؟
روزانه بیش از ۴۰۰ میلیون بسته پستی در سراسر کشور حملونقل میشود و به دست گیرندگان میرسند. حجم بسیار زیاد بستههای پستی و مشکلاتی که گاهی هنگام جابجایی آنها پیش میآید، باعث شده که از سوی شرکتهای پستی راهکار دیگری به کار ببندند. راهکاری که توجه مشتریان خود را بیشتر جلب میکند. بیمه پستی و خدمات آن، همان راه حلی است که به محافظت از بستههای پستی در سیستم لجستیک میپردازد.
خدمات این نوع بیمه، علاوه بر مرسولات پستی سازمانهای دولتی، اقلام پستی کسبوکارهای خصوصی را نیز تحت پوشش خود قرار میدهد. البته نباید فراموش کرد که هزینه این بیمه با توجه به ارزش هر مرسوله متفاوت است. در حالی که بعضی از مرسولات نیز تحت پوشش بیمه پستی قرار نمیگیرند.
وقتی شخصی بستهای را ارسال میکند، از او در مورد کالا و ارزش آن سؤال میشود. اگر مانند لپتاپ، تبلت یا کالایی قدیمی ارزشمند و بسیار حساس باشد، دفتر پستی اغلب برای مراقبت از سلامت مرسوله پستی، پرداخت هزینه بیمه پستی را پیشنهاد میکند.
آنچه هزینه بیمه پرداختی هر مرسوله را تعیین میکند، قیمت روز آن در بازار است. اگر کالای بیمهشده در حین حملونقل آسیب ببیند یا مفقود شود، در حالی که هزینه مشخصی برای بیمه آن پرداخت شده باشد، شخصی که آن را بیمه کرده است میتواند شکایت کند و مبلغی معادل قیمت بازار کالا را باز پس بگیرد.
اگرچه شرکتهای پستی با ارائه خدمات بیمه پستی تلاش میکنند که بیشترین تعداد مرسولههای پستی را تحت پوشش خود قرار دهند، اما برای ارائه خدمات خود معیارهایی را قرار دادهاند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
این در حالی است که شرکتهای پستی در مواردی که در قرارداد پستی جهانی موجود ذکر نشده هیچگونه مسئولیتی قبول نخواهند کرد. البته باید این نکته را در نظر داشت که وقتی مفقود شدن، سرقت یا آسیبدیدگی کامل مرسولههای پستی سفارشی، امانات عادی و مرسولات بیمهشده بر اثر وقوع حوادث غیرمترقبهای باشد که تحت پوشش بیمه پستی نیست، فرستنده حق دارد هزینههای پرداختشده به غیر از هزینه بیمه پستی را پس گیرد.
توجه به قوانین بیمه پستی شرکتها در پیگیریهای بعدی مشتریان اهمیت بالایی دارد.
با اینکه قوانین و ضوابط مشترکی بین شرکتها در جهت بیمه کردن مرسولههای پستی وجود دارد، اما هنگام عقد قرارداد با هر شرکت پستی باید قوانین آن را به دقت مطالعه کنید تا از خدمات بیمه پستی به طور کامل بهرهمند شوید. با این حال، در ادامه به ویژگی مرسولاتی که در اداره پست جمهوری اسلامی اشاره شده، میپر
گفتنی است که شرکت پست بستههای با وزن حداکثر ۳۰ کیلوگرم و دارای ارزش تعیینشده بیمه پستی را دریافت میکند که این مسئله برای افرادی که سعی میکنند بستههایی با وزن بیشتر از ۳۰ کیلوگرم را با پست ارسال کنند، دردسرساز شده است.
در حال حاضر مرسولات پست پیشتاز، امانات بستههای کوچک، مرسولات و سرویسهای سفارشی حاوی وجوه نقد، اوراق و اسناد بهاداری که مشتری ارزش آن را تعیین نموده، شامل بیمه میشوند. گفتنی است که بیمه پرداخت شده شامل دو «تعهد غرامت اجباری یا عمومی» و «تعهد غرامت با ارزش اظهارشده از مشتریان» دریافت میشود و پرداخت غرامت شامل ۴ مورد آسیبدیدگی، دستخوردگی، مفقودی و تأخیر در تحویل است.
مدیر کیفیت و امور مشتریان با تأکید بر اهمیت استفاده از بیمه پستی اذعان کرده است که «طبق نرخ نامه مصوب کمسیون تنظیم مقررات، از همه مرسولات ثبتی اعم از سفارشی و پیشتاز حق بیمهای تحت عنوان تعهد غرامت اجباری سرویسهای ثبتی داخلی و خارجی دریافت میشود.»
طبق آخرین مصوبات حق بیمه اجباری مرسولات پستی ۶۵۰۰ ریال است. در حالی که تعهد غرامت آن تا سقف ۶۵۰ هزار تومان بوده و تمام مرسولات ثبتی داخلی و خارجی را دربرمیگیرد. به نحوی که به محض اثبات خسارت وارد شده بر مرسوله پستی، طبق ضوابط و چارچوب تعیینشده، واحدهای پستی به مشتریان غرامت مشخصی را پرداخت میکنند. این در حالی است که شرکت ملی پست برای پرداخت غرامت مرسولات پستی، هیچگونه قراردادی با شرکتهای بیمهای نداشته و بر اساس مقررات اتحادیه پستی و حق بیمه دریافتی از مشتریان، هزینه گرفته میشود. در نهایت، غرامت تا سقفی که شرکت پست متعهد شده، پرداخت میشود.
اگر میخواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.
طبق موافقتنامه سطح خدمات (SLA) پس از دریافت شکایت مشتری مبنی بر این که مرسوله پستی او آسیب دیده یا مفقود شده و تأیید صحت ادعای دریافتی، درخواست در سامانهای که «سامانه جامع غرامات پستی» نام دارد ثبت میشود. درخواست در اسرع وقت بررسی شده و حداکثر بعد از ۴۸ ساعت پاسخ درخواست به مشتری ارسال خواهد شد.
البته آنچه بسیار اهمیت دارد، این است که مشتریان پیش از تحویل مرسوله خود آن را قیمتگذاری نموده و آن را به واحد پستی مربوطه اطلاع دهند.
اداره پست بر اساس مقررات اتحادیه پستی و حق بیمه دریافتی از مشتریان، هزینه میگیرد.
آنچه در این مقاله توضیح دادیم، روال کار اداره پست در بیمه کردن مرسولات پستی مختلف بود. اکنون نوبت به آن رسیده که به طور خاص به بیمه پستی پادروپین بپردازیم. در واقع، فروشگاههای اینترنتی بزرگ و کوچک در مدیریت امور لجستیک و مدیریت امور مشتریان نیازمند پلتفرمی امن و کاربرپسند بودند که بتوانند به سفارشات مشتریان به درستی پیگیری کنند. از طرفی، مرحله ارسال سریع، سالم و تحویل بهموقع سفارشات را به سرعت و سهولت انجام دهند.
در این راستا، پادروپین به عنوان یک سیستم مارکت پلیس خدمات پستی بخشی از خدمات مهم شرکت پادرو را به صاحبان کسبوکارهای بزرگ و کوچک ارائه داده است.
پادروپین خدمات متنوعی ارائه میدهد که باعث میشود فروشگاههای اینترنتی دارای حساب کاربری در پلتفرم پادروپین بر اساس شرایط هر سفارش از خدمات شرکت پستی مشخصی استفاده کنند. آنها شاهد تسریع و تسهیل ارسال سفارشات خواهند بود، در صورتی که بهترین و سریعترین گزینهها را استفاده خواهند کرد. در پادروپین به علت بررسی نرخ حمل بار دقیق امکان انتخاب کمهزینهترین شرکتهای پستی نیز وجود دارد. در حالی که، با ارسال بارنامه و کد رهگیری امکان بررسی وضعیت ارسال به مشتریان نیز فراهم میشود.
اما این تمام خدمات پادروپین نیست. پادروپین برای این که فروشگاههای اینترنتی صفر تا صد امور مشتریان را به درستی انجام دهند، کارآمدترین، امنترین و مقرونبهصرفهترین شرکتهای پستی را به مشتریان خود که همان صاحبان کسبوکارها هستند، معرفی میکند.
شرکتهای پستی طرف قرارداد با پادروپین اصول و ضوابط مشخصی را برای صاحبان کسبوکارها تعیین کردهاند. آنها علاوه بر این ضوابط، امکان استفاده از بیمه پستی برای مرسولههای پستی به وجود آوردهاند. بنابراین فروشگاههای اینترنتی شاهد این موضوع بودهاند که تعداد بستههای پستی مفقودی مشتریان به کمترین تعداد خود رسیده است. در حالی که پرداخت غرامت موارد محدود مفقودی یا آسیبدیده با بیمه پستی نیز بستر رشد مشتریان پادروپین را فراهم کرد. در نتیجه کسبوکارهای عضو پادروپین دیگر اثری از ناکامی تجربه خرید مشتریان خود را ندیدهاند.
اهمیت بیمه پستی پادروپین آنجا مشخص میشود که احتمال خرید مجدد از فروشگاههای اینترنتی افزایش مییابد. کاهش تعداد بستههای پستی مفقودشده و پرداخت غرامت مرسولات آسیبدیده و مفقودی با کاهش شکایات مشتریان به اینماد نیز همراه بوده است.
پادروپین بستری برای کاهش تعداد مرسولات مفقودی و رشد تجاری فروشگاههای اینترنتی فراهم آورده است.
تا اینجا به بیمه پرداختی مشتریان برای ارسال مرسولات پستی خود در سراسر کشور پرداختیم. در ادامه توضیح دادیم که پادروپین امکان استفاده کسبوکارها از خدمات بیمهای کارآمدترین و امنترین شرکتهای پستی را فراهم آورده است. اما لازم است بدانید که بیمه پستی طیفی از خدمات را ارائه میدهد و مشتریان با توجه به میزان استفاده هر شرکت پستی از خدمات بیمه، میتوانند مرسولات خود را بیمه کنند. انواع شرکتهای پستی با توجه به خدمات بیمه عبارتند از:
اکنون که میدانیم انواع شرکتهای پستی بر اساس خدمات بیمه ارائهشده کدام هستند، این سؤال مطرح میشود که اگر مرسولات پستی آسیب دید یا مفقود شد، چگونه کار پیگیری آنها را در بیمه انجام دهیم؟ در پاسخ به این سؤال اولین راهکار را میتوانیم بیان کنیم و آن استفاده از شماره رهگیری پست است که به شماره تماس شما پیامک میشود. این کد ۲۴ رقمی بوده و در سایت «سایت رهگیری مرسولات پستی» قابل پیگیری است. در صورتی که اطلاعات به دست آمده حالی از مفقود شدن بسته باشد یا بسته به دست شما برسد اما آسیب دیده باشد، باید به اداره پست مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید.
بیشتر بخوانید: چطور با کمترین هزینه پستی سفارش مشتری را ارسال کنیم؟
تیپاکس یکی دیگر از شرکتهایی است که کار حملونقل مرسولات پستی را انجام میدهد. برای پیگیری بیمه پستی مرسولات این شرکت هم راهکار دیگری وجود دارد. با کد رهگیری ۱۵ تا ۲۰ رقمی که در اختیار شماست، میتوانید در سایت تیپاکس، موقعیت مرسولات را بررسی کنید. اما چنانچه با مشکل مفقودی مرسوله خود مواجه هستید، بهترین راهکار تماس تلفنی با پشتیبانی تیپاکس است.
آرامکس یکی از شرکتهای پستی ایران است که در حوزه بینالمللی خدمات گستردهای ارائه میدهد. این شرکت به مشتریان خود توضیحات کاملی درباره مرسولاتی که امکان ارسال و بیمهشدن را دارند، ارائه میدهد. درباره ضوابط بیمه هم مفاد خود را شرح داده است. مشتریان با پرداخت ۳ درصد ارزش کالا و هزینه حمل کالا، مرسوله خود را بیمه میکنند. در صورتی که مرسولات خسارت دیده یا مفقود شده باشند، مشتریان میتوانند پیگیری کرده و با پوشش بیمه با فرانشیز ۲۰ درصد، نسبت به دریافت غرامت اقدام نمایند.
شرکتهای پستی مختلف که در گستره بینالمللی نیز عمل میکنند، راهکاری برای پیگیری بیمه پستی دارند.
یکی از بهترین شرکتهای پستی که در زمینه پست داخلی و خارجی فعالیت دارد، کاراپست است. این شرکت هم به منظور کسب رضایت مشتریان از خدمات بیمه پستی استفاده میکند. شما در صفحه رهگیری میتوانید مرسولات پستی را پیگیری کنید. اما در صورتی که بسته پستی شما آسیب دیده یا مفقود شده است، باید در صفحه شکایت، درخواست خود برای پیگیری بیمه پستی را به ثبت برسانید تا مسئولین پیگیری کرده و غرامت مرسولات را پرداخت نمایند.
صدر یکی از معتبرترین ارائهدهندگان خدمات پستی برای فروشگاههای اینترنتی محسوب میشود که به حاطر همکاری مستقیم با اداره پست ترافیک زیادی دارد. همین موضوع باعث شده که امکان اعمال تخفیف ۲۰ درصدی روی هزینههای ارسال را فراهم آورد. اما سؤال اینجاست که پیگیری بیمه پستی این شرکت چگونه است؟ در پاسخ باید بگوییم که مشتریان میتوانند در صورت دریافت نکردن مرسولات خود با صدر مکاتبه داشته و درخواست خود را ثبت کنند. در صورت تأیید درخواست، غرامت با توجه به ارزش مرسوله پرداخت خواهد شد.
یارباکس یک کسبوکاری است که در حوزه حملونقل مرسولات پستی، خدماتی به مشتریان ارائه میدهد. مشتریان میتوانند مرسولات و شرایط بیمه آنها را به صورت آنلاین پیگیری کنند. پشتیبان سایت پاسخگوی مشتریانی است که بهموقع بسته پستی خود را تحویل نگرفتهاند. در صورت تأیید درخواست مشتریان، غرامت مرسولات پرداخت خواهد شد.
یکی از شرکتهایی که کار جابجایی مرسولات مختلف برعهده دارد، الوپیک است. این شرکت قوانین جامعی برای رانندگان وانت، کامیون و موتور خود دارد. اما این بدین معنا نیست که مشتریان نیازی به رعایت اصول و ضوابط نیستند. برای مثال برای بیمه مرسولات پستی، اعلام داشته که «مرسولاتی یا ارزش حداکثر ۸ میلیون ریال با بیمه عادی ارسال میشوند. اما مرسولاتی که بیش از این مبلغ ارزش دارند، به شیوه دیگری محاسبه میشوند. در صورتی که مشتری فاکتور مرسولات را ارسال کند، پیش از تحویل به اداره پست، بیمه میشوند.
الوپیک، یارباکس و تیپاکس نمونههایی از کارآمدترین شرکتهای پستی هستند که امکان پیگیری بیمه پستی را برای مشتریان فراهم کردهاند.
1 سوال، الفتی چیست ؟ الفتی در چاپهای اولیه لغتنامه دهخدا که منطبق بر…
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…
چه شرکتهایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…
راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید ماده 1- محصول بیمهای جدید، پوشش بیمهای…