باختری عنوان کرد: «در بیمه، اصلی به عنوان غرامت وجود دارد که براساس آن شرایط اموال بیمه شده پس از حادثه و پرداخت خسارت نباید از قبل پرداخت خسارت بهتر باشد.»
وی معتقد است: «بر این اساس برای خودرویی با سن بیش از چهار سال، استهلاک قطعه کم میشود. به عنوان مثال چراغ خودرو اگر بعد از پنج سال طی یک تصادف آسیب ببیند، بیمه هزینه استهلاک آن را از سقف تعهدات خود کم خواهد کرد.»
استهلاک روی حق بیمه تاثیر ندارد
بابک امینی، کارشناس صنعت بیمه نیز در خصوص نحوه پرداخت خسارت روی بیمه بدنه خودرو به روزنامه « دنیای خودرو » توضیح داد: «هزینه استهلاک که به ازای هرسال پنج درصد و تا سقف ۲۵ درصد محاسبه میشود، تنها شامل قطعات است و برای اجرتها در نظر گرفته نمیشود.» قانون استهلاک ؛ اهرمی خسارت
وی افزود: «شرکت های بیمه موظف هستند از محل بیمه بدنه خسارت مربوط به اجرتها را کامل و تا سقف تعهدات خود پرداخت کنند.»
امینی همچنین در مورد خرید بیمه نامه بدنه برای خودروهایی با سن بیش از چهار سال گفت: «این درحالی است که خودروها بعد از چهار سال باید براساس قیمت روز بیمه نامه خریداری شوند و استهلاک دراین مورد محاسبه نمیشود؛ اما هنگام پرداخت خسارت این استهلاکها تاثیرگذار خواهند بود.»
بیمه بدنه؛ سودده برای بیمه گذار و بی اثر برای بیمهگر قانون استهلاک ؛ اهرمی خسارت
این فعال صنعت خودرو کشور در خصوص تاثیرگذاری این قوانین روی حجم خرید بیمه نامه بدنه گفت: «این موضوع باعث کاهش تمایل مالکان خودروها به خرید بیمه بدنه نمیشود.» وی توضیح داد: «با توجه به قیمت لوازم یدکی، بیمه بدنه در حال حاضر برای شرکت های بیمه سودی ندارد و فقط به نفع بیمهگذاران است.»
وی اظهار کرد: «با این حال مالکان خودرو از این موضوع بیخبرند و تا زمانی که تصادفی برای آنها رخ ندهد، به اهمیت این بیمه نامه پی نخواهند برد.» قانون استهلاک ؛ اهرمی خسارت
امینی اظهار کرد: «به عنوان مثال خودرو H۳۰ کراس با ارزش ۱۲۰ میلیون تومان، تنها دو میلیون تومان در سال بابت بیمه بدنه پرداخت میکند. این در شرایطی است که همینخودرو با یک تصادف ساده حدود سه برابر این قیمت را از محل بیمه نامه خود به عنوان خسارت دریافت خواهد کرد.» وی گفت: «با مقایسه حق بیمه بدنه و خسارتها به این نتیجه میرسیم که بیمه بدنه برای بیمه گذاران صرفه اقتصادی دارد
روزبه عبادی نمین کد۹۷۷ بیمه آرمان
شماره تماس ۰۹۱۱۸۰۳۹۲۸۲