در صورتی که برای یکی از مسافران تور اتفاقی رخ دهد، خسارات آن بر عهده صاحبان آژانس مسافرتی میباشد. بیمه نامه مسئولیت آژانسهای مسافرتی (ویژه تورهای سیاحتی- زیارتی) به منظور پوشش خسارتهای جانی احتمالی برای مسافران تورهای سیاحتی و زیارتی صادر میشود. از این رو کلیه مسئول آژانس مسافرتی که مالکیت تور را به عهده دارد در قبال مراجعهکنندگان به آژانس ها به این بیمه نامه نیاز دارند.با خرید بیمه در مشهد ، برای اطلاع از این نوع بیمه ، همراه باشید
مسئولیت افرادی که با تورهای سیاحتی- زیارتی به سفر میپردازند، بر عهده مسئول آژانس مسافرتی است که مالکیت تور را به عهده دارد. از این رو در صورتی که برای یکی از مسافران تور اتفاقی رخ دهد، خسارات آن بر عهده صاحبان آژانس مسافرتی میباشد. بیمه نامه مسئولیت آژانسهای مسافرتی (ویژه تورهای سیاحتی- زیارتی) به منظور پوشش خسارتهای جانی احتمالی برای مسافران تورهای سیاحتی و زیارتی صادر میشود.
در صورتی که شرکت ارائه دهنده خدمات تور ، هزینه بیمه مسئولیت تور مسافرتی را پرداخت کرده باشد ، خسارت تحت پوشش به شرح زیر می باشد
با توجه به شرایط مندرج در بیمه نامه ممکن است خطرات در یکی از سطوح ذیل مورد پوشش قرار گیرد
:فوت ناشی از اتفاق غیر مترقبه سهوی در طول استفاده از تور
نقص عضو ناشی از شرکت در تور زیارتی و سیاحتی
هزینه های پزشکی ناشی از اتفاقات حین استفاده از تور مسافرتی و یا زیارتی
روش دریافت خسارت بیمه تور مسافرتی
یمهگذار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
مدارک مورد نیاز توسط کارشناس اداره خسارت در زمان بازدید و یا بعد از بازدید طی نامهای به اطلاع بیمهگذار رسانده میشود.
بیمهگذار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
خسارت بر اساس مدارک تحویل شده در اداره خسارت تعیین و در فرم “خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی” ذکر میشود. محاسبات خسارت پرداختی در پایین این فرم به طور کامل ذکر میشود.
قسمت اطلاعات اولیه فرم “استعلام پرداخت حقبیمه” توسط کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تکمیل شده و فرم به بیمهگذار تحویل داده میشود.
بیمهگذار پس از مراجعه به اداره کل حسابداری و آمار و تحویل فرم “استعلام پرداخت حقبیمه”، فرم تکمیل شده استعلام حقبیمههای پرداختی خود را دریافت مینماید.
خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم “خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی” بیمههای مسئولیت مدنی و نیز اطلاعات پرداختهای قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه میشود.
حواله پرداخت خسارت در چند نسخه صادر و مهر و امضا میگردد. در صورتی که بیمهگذار بخواهد حواله پرداخت خسارت را تحویل بگیرد، باید گواهی محضری مبنی بر پرداخت خسارت به بیمهشده (خسارتدیده) را ارائه نماید.)
دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم “مفاساحساب (رسید دریافت وجه)” به بیمهگذار/ بیمهشده/ نماینده قانونی بیمهشده تحویل داده میشود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
حداکثر مدت تشکیل پرونده
از آنجائیه که در کلیه بیمه های مسئولیت مدنی بدون استثنا بیمه گذار موظف است به محض اطلاع از هرگونه ادعا علیه خود بلافاصله حداکثر ظرف مدت ۵ روز بیمه کننده را بصورت کتبی مطلع نموده و تشکیل پرونده خسارت نماید لذا ضروریست در ابتدا به اطلاع بیمه شونده محترم رسانده شود که موظف هستند در مدت تعیین شده نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند و سایر مدارک را بعدا به بیمه گر ارائه نمایند . بنابراین مدارکی که در زیر توضیح داده خواهد شد بعد از مرحله اعلام کتبی خسارت و تشکیل پرونده میباشد و نه لزوماً اینکه بیمه شونده ابتدا مدارک را بصورت کامل تهیه نماید و بعداً جهت تشکیل پرونده مراجعه نماید بنابراین در کلیه بیمه نامه ها تکرار و شرح مرحله فوق خودداری میگردد .
برای دریافت خسارت چه مدارکی مورد نیاز است؟
اگر فوت رخ نداده باشد
مدارک زیر از بیمهگذار/زیان دیده/نمایندگان بیمه گذار تحویل گرفته میشود:
صورتحساب بیمارستان
قبوض پرداختی
شرح عمل جراحی
خلاصه پرونده بیمارستان
شناسنامه و کپی شناسنامه مصدوم
کارت ملی و کپی کارت ملی مصدوم
فرم “گواهی پزشک معالج” تکمیل شده
مدرک تایید کننده سمت فرد در مکان مذکور
به بیمهشده شفاها اعلام میشود که برای معاینه به پزشک بیمه مراجعه نماید.
بعد از معاینه، پزشک معالج میزان نقص بیمهشده را طی نامهای به اطلاع کارشناس اداره خسارت میرساند.
اگر فوت رخ داده باشد
مدارک زیر از بیمهگذار/زیان دیده/نمایندگان بیمه گذار تحویل گرفته میشود:
کپی برابر اصل گواهی فوت
کپی برابر اصل شناسنامه باطلشده
کپی برابر اصل گذارش نیروی انتظامی
کپی برابر اصل بازپرس کار و امور اجتماعی
کپی برابر اصل گذارش پزشکی قانونی (معاینه جسد)
کپی برابر اصل گواهی حصر وراثت
مدرک تایید کننده سمت فرد در مکان مذکور
فرآیند پرداخت خسارت بیمهنامه مسئولیت مدنی تورها (زیارتی، مسافرتی و …)، با دریافت نامه اعلام خسارت از بیمهگزار آغاز میشود. اعلام خسارت رخداده باید ظرف مدت ۵ روز پس از وقوع خسارت صورت گیرد. این فرآیند به شرح زیر است:
بیمهگزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد. (در صورتی که بیمهگزار بخواهد، میتواند خسارت را با تکمیل فرم “اعلام خسارت در بیمههای مسئولیت و طرحهای مخصوص” اعلام نماید.)
اطلاعات زیر باید در اعلام خسارت عنوان شوند:
عنوان بیمهگزار
شماره بیمهنامه
نوع حادثه
شرح حادثه
تاریخ و محل وقوع حادثه
مشخصات زیاندیدگان
نامه (فرم) دریافتی در دبیرخانه ثبت و شماره میشود.
فرم “خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی” با توجه به اصل بیمهنامه صادر شده، توسط کارشناس اداره خسارت بیمههای مسئولیت تکمیل شده و در پرونده قرار داده میشود.
کارشناس فنی آزاد به محل حادثه اعزام میشود.
کارشناس فنی باردیدی از محل بعمل آورده و صورتجلسه بازدید را تنظیم و امضا مینماید. بیمهگزار با امضای خود صورتجلسه تهیه شده را تایید مینماید.
مدارک مورد نیاز توسط کارشناس اداره خسارت در زمان بازدید و یا بعد از بازدید طی نامهای به اطلاع بیمهگزار رسانده میشود.
بیمهگزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
خسارت بر اساس مدارک تحویل شده در اداره خسارت تعیین و در فرم “خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی” ذکر میشود. محاسبات خسارت پرداختی در پایین این فرم به طور کامل ذکر میشود.
قسمت اطلاعات اولیه فرم “استعلام پرداخت حقبیمه” توسط کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تکمیل شده و فرم به بیمهگزار تحویل داده میشود. این قسمت شامل اطلاعات زیر است:
شماره بیمهنامه
بیمهگزار
مبلغ حقبیمه
بیمهگزار پس از مراجعه به اداره کل حسابداری و آمار و تحویل فرم “استعلام پرداخت حقبیمه”، فرم تکمیل شده استعلام حقبیمههای پرداختی خود را دریافت مینماید.
کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت مدارک خسارت را بررسی مینماید.
خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم “خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی” بیمههای مسئولیت مدنی و نیز اطلاعات پرداختهای قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه میشود.
حواله پرداخت خسارت در ۷ نسخه صادر و مهر و امضا میگردد. در صورتی که بیمهگزار بخواهد حواله پرداخت خسارت را تحویل بگیرد، باید گواهی محضری مبنی بر پرداخت خسارت به بیمهشده (خسارتدیده) را ارائه نماید.)
دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم “مفاساحساب (رسید دریافت وجه)” به بیمهگزار/ بیمهشده/ نماینده قانونی بیمهشده تحویل داده میشود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
بقیه برگهای حواله صادر شده به صورت زیر توزیع میگردد:
ارسال به اداره کل حسابداری و آمار
ارسال به اداره آمار و اتکایی
بایگانی در پرونده بیمهگزار
گزارشات زیر به صورت ماهانه در این واحد تنظیم شده و به ادارات مربوطه ارسال میگردد:
اداره کل حسابداری و آمار: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
اداره کل آمار و اتکایی: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده در ماه
اداره نظارت بر خسارت بیمهنامهها: آمار خسارت پرداختی ماهانه و رونوشت حوالههای خسارت صادر شده
روزبه عبادی نمین کد۹۷۷ بیمه آرمان
شماره تماس ۰۹۱۱۸۰۳۹۲۸۲
برای خواندن مقاله بیمه بنگاه های مسافرتی توروسیاحتی وزیارتی کلیک کنید
1 سوال، الفتی چیست ؟ الفتی در چاپهای اولیه لغتنامه دهخدا که منطبق بر…
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…
چه شرکتهایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…
راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید ماده 1- محصول بیمهای جدید، پوشش بیمهای…