مقایسه و تحلیل نظری ساختار بیمه تکافل خانواده و بیمه عمر متعارف با تاکید بر بیمه زندگی

مقایسه و تحلیل نظری ساختار بیمه تکافل خانواده و بیمه عمر متعارف با تاکید بر بیمه زندگی

 

در این مقاله جهت آشنایی بیشتر خوانندگان ابتدا کلیاتی پیرامون بیمه های عمر متعارف و انواع آن و در زمینه شکل گیری تکافل به تبیین آراء علما و فقهای مسلمان در خصوص مشروعیت قراردادهای بیمه متعارف پرداخته شده است و اینکه آراء علمای اهل سنت مبنی بر غیر مشروع بودن بیمه متعارف سبب شکل گیری تکافل شده است. این مقاله به دنبال بررسی مقایسه بیمه های عمر متعارف با بیمه تکافل خانواده بوده و تاثیر ارائه محصول تکافل خانواده در کنار بیمه های عمر متعارف در افزایش نرخ نفوذ بیمه عمر در کشور را بررسی می نماید. برای بررسی این موضوع از روش تحقیق توصیفی و تحلیلی استفاده شده است و نتیجه گیری می شود که با توجه مزیت های بیمه تکافل خانواده مانند شفافیت فعالیت ها، محدودیت در سودجویی، وابستگی منافع مشتریان و متصدی، سرمایه گذاری در راه های شرعی و اخلاقی و … باعث شده که تکافل خانواده در کنار بیمه های عمر متعارف گزینه و پیشنهاد جذابی برای مشتریان بوده و عرضه این محصولات در کشور ما به رشد میزان نفوذ بیمه در کشور و گسترش تنوع حیطه خدمات مالی و در نهایت رشد و توسعه اقتصاد کمک شایانی خواهد نمود.

تحلیل نظری ساختار بیمه های عمر در نظام تکافل و بیمه های متعارف

از حدود سه دهه پیش, گروهی از محققان اهل سنت به علت تشخیص وجود عنصرهایی مانند: ربا, غرر, قمار و اکل مال به باطل در بیمه رایج, صنعت بیمه اسلامی (تکافل) را در مطرح کردند که به تدریج از رشد و رونق قابل توجهی برخوردار شد. آنها این ایرادها را درباره بیمه عمر رایج با تاکید بیشتری وارد کرده و بیمه عمر اسلامی (تکافل خانواده) به صورت جایگزینی عاری از آن ایرادها با سازوکارهای متفاوت پیشنهاد شد. محصول های تکافل خانواده توانایی رقابت موفق با محصول های بیمه عمر را دارند. مزیت های تکافل خانواده مانند: شفافیت فعالیت ها, محدودیت در سودجویی, وابستگی منافع مشتری و متصدی, سرمایه گذاری در راه های اخلاقی و … باعث شده است که تکافل خانواده, گزینه و پیشنهاد جذابی, برای مسلمانان و غیرمسلمانان شمرده شود.این مقاله به دنبال بررسی این مساله است که آیا ارایه محصول های تکافل خانواده در کنار محصول های بیمه عمر می تواند به افزایش نرخ نفوذ بیمه عمر در کشور کمک کند؟ برای پاسخ به این پرسش از روش تحقیق اکتشافی – کاربردی استفاده شده است و نتیجه گیری می شود که محصول های تکافل خانواده می تواند به صورت ابزاری کارآمد برای مدیریت ثروت خانواده ها مکمل محصول های بیمه عمر بوده و با ارایه محصول های تکافل خانواده می توان برای افزایش رشد نرخ نفوذ بیمه عمر در کشور برنامه ریزی کرد.
روزبه عبادی نمین کد۹۷۷ بیمه  آرمان
شماره تماس ۰۹۱۱۸۰۳۹۲۸۲

website manager

Recent Posts

۱ سوال، الفتی چیست ؟

1 سوال، الفتی چیست ؟   الفتی در چاپهای اولیه لغت‌نامه دهخدا که منطبق بر…

4 ماه ago

صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…

5 ماه ago

کاربرد فناوری های نوین در صنعت بیمه

      صنعت بیمه، یکی از قدیمی ترین صنایع در جهان است و بر…

5 ماه ago

انواع فعالیت های نوین بیمه ای در صنعت بیمه جهان

      مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…

5 ماه ago

۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه جهان

چه شرکت‌هایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…

5 ماه ago

راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید

راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید     ماده 1- محصول بیمه‌ای جدید، پوشش بیمه‌ای…

5 ماه ago