توسعه مدل بیمه دیجیتال با رویکرد داده بنیاد
هدف: هدف اصلی این پژوهش، توسعه مدل مفهومی بیمه دیجیتال است.
روش: این تحقیق از نوع اکتشافی، توصیفی است و با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری داده، مصاحبه نیمهساختاریافته با ۱۱ نفر از خبرگان صنعت بیمه است که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. کدگذاری براساس شاکله اشتراوس و کوربین بهصورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. کدها و مؤلفههای بیمه دیجیتال (۳۲۰ کد باز، ۱۵ مقوله فرعی و ۱۱ مقوله اصلی) از مصاحبهها احصاء و در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین گردید.
یافتهها: مقوله محوری بیمه دیجیتال، شرایط علی (تغییر نسلها، بینالمللی شدن صنعت بیمه، تنوع خدمات بیمه)، شرایط محیطی (بستر تکنولوژیک، بستر سازمانی، بستر فرهنگی)، شرایط مداخلهگر (الزامات قانونی و ویژگیهای صنعت بیمه) شناسایی شدند. همچنین راهبردهایی با رویکرد استراتژیک، سیستماتیک، تحولآفرین و توسعه فرهنگ و تفکر دیجیتال محور ارائه شد. درنهایت مدل بیمه دیجیتال پیامدهایی برای ارزشهای پیشنهادی مدل کسبوکار، منافع درونسازمانی و بازتابهای محیطی خواهد داشت.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میشود به تکنولوژیهای نوین سختافزاری برای کمک به توسعه و تحول دیجیتال در صنعت بیمه بهویژه در بخشهایی که موانع جدی در زمینه موضوع اصالت ریسک را به وجود میآورند، توجه شود. همچنین نقش توسعه فرهنگ دیجیتال در جامعه، سازمانهای مرتبط و همچنین نهادهای قانونی و نظارتی برای کمک به توسعه و تحول دیجیتال در صنعت بیمه بسیار حائز اهمیت است و در نهایت باید وضع و اصلاح قوانین موجود و دستورالعملهایی که عملا مانعی بر سر راه هستند، در دستور کار قرار گیرد.