توسعه مدل بیمه دیجیتال با رویکرد داده بنیاد

توسعه مدل بیمه دیجیتال با رویکرد داده بنیاد

هدف: هدف اصلی این پژوهش، توسعه مدل مفهومی بیمه دیجیتال است.
روش: این تحقیق از نوع اکتشافی، توصیفی است و با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری داده، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با ۱۱ نفر از خبرگان صنعت بیمه است که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. کدگذاری براساس شاکله اشتراوس و کوربین به‌صورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. کدها و مؤلفه‌های بیمه دیجیتال (۳۲۰ کد باز، ۱۵ مقوله فرعی و ۱۱ مقوله اصلی) از مصاحبه‌ها احصاء و در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین گردید.
یافته‌ها: مقوله محوری بیمه دیجیتال، شرایط علی (تغییر نسل‌ها، بین‌المللی شدن صنعت بیمه، تنوع خدمات بیمه)، شرایط محیطی (بستر تکنولوژیک، بستر سازمانی، بستر فرهنگی)، شرایط مداخله‌گر (الزامات قانونی و ویژگی‌های صنعت بیمه) شناسایی شدند. همچنین راهبردهایی با رویکرد استراتژیک، سیستماتیک، تحول‌آفرین و توسعه فرهنگ و تفکر دیجیتال محور ارائه شد. درنهایت مدل بیمه دیجیتال پیامدهایی برای ارزش‌های پیشنهادی مدل کسب‌وکار، منافع درون‌سازمانی و بازتاب‌های محیطی خواهد داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود به تکنولوژی‌های نوین سخت‌افزاری برای کمک به توسعه و تحول دیجیتال در صنعت بیمه به‌ویژه در بخش‌هایی که موانع جدی در زمینه موضوع اصالت ریسک را به وجود می‌آورند، توجه شود. همچنین نقش توسعه فرهنگ دیجیتال در جامعه، سازمان‌های مرتبط و هم‌چنین نهادهای قانونی و نظارتی برای کمک به توسعه و تحول دیجیتال در صنعت بیمه بسیار حائز اهمیت است و در نهایت باید وضع و اصلاح قوانین موجود و دستورالعمل‌هایی که عملا مانعی بر سر راه هستند، در دستور کار قرار گیرد.

رقابت فزاینده در بازار بیمه فشار بر شرکت های بیمه برای اجرای همزمان استراتژی تمایز و رهبری هزینه را فزونی بخشیده است. از طرفی نسل دیجیتال، انتظارات و فهم متفاوتی از محصولات بیمه ای، فرایند و نحوه ارایه آن دارند. صنعت بیمه در ایران علیرغم ضریب بالای نفوذ اینترنت و تلفن های هوشمند، نتوانسته به خوبی همراه و همگام با نوآوری های فن آورانه جهت تطابق با انتظارات بیمه گذاران حرکت نماید. مسلما شروع این راه مستلزم وجود الگویی برای ایجاد فهم درست مقوله تحول دیجیتالی و فرایند حرکت از فضای سنتی کسب و کار به فضای دیجیتالی نه تنها به عنوان یک مدل کسب و کار در کنار مدل های سنتی پیشین، بلکه به عنوان یک رویکرد و روش جدید انجام کسب و کار است. بنابراین با هدف توسعه الگوی تحول دیجیتیالی در صنعت بیمه، پژوهش پیش رو با روش نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین توسط پژوهشگران انجام گردید. ۸ متن به عنوان آخرین مقالات ۶ موسسه مشاوره بزرگ در صنعت بیمه یعنی دیلویت، ارنست و یانگ، گارتنر، کی پی ام جی، دبلیو ان اس و پی دبلیو سی، در حوزه های بیمه گران و تحول دیجیتالی به عنوان داده های مورد استفاده جهت تحلیل و توسعه مدل مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از نظریه داده بنیاد به عنوان یکی از روش های تحلیل داده های کیفی استفاده گردید متون در قالب واحد های معنایی، کدگذاری و مقوله بندی گردید؛ سپس روابط بین مقولات استخراج شده در قالب مدل ارایه گردید. نرم افزار Maxqda 12 نیز به عنوان ابزار تحلیل داده ها به کار گرفته شد. نتایج این پژوهش توسعه مدل تحول دیجیتالی در صنعت بیمه، تبیین کننده زمینه ها، فرایندها، راهبردها و پیامدهای تحول دیجیتالی است. این مدل به عنوان راهنما و مسیریابی در فرآیند دیجیتالی شدن صنعت بیمه در ایران قابل استفاده است.
روزبه عبادب نمین کد۹۷۷ بیمه آرمان
شماره تماس ۰۹۱۱۸۰۳۹۲۸۲

website manager

Recent Posts

۱ سوال، الفتی چیست ؟

1 سوال، الفتی چیست ؟   الفتی در چاپهای اولیه لغت‌نامه دهخدا که منطبق بر…

4 ماه ago

صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…

5 ماه ago

کاربرد فناوری های نوین در صنعت بیمه

      صنعت بیمه، یکی از قدیمی ترین صنایع در جهان است و بر…

5 ماه ago

انواع فعالیت های نوین بیمه ای در صنعت بیمه جهان

      مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…

5 ماه ago

۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه جهان

چه شرکت‌هایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…

5 ماه ago

راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید

راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید     ماده 1- محصول بیمه‌ای جدید، پوشش بیمه‌ای…

5 ماه ago