آشنایی ارزیابان خسارت بیمهگران با پرداخت حقالزحمه، ارزیاب خسارت بیمهای را که فردی مستقل و کاملا مجرب است برای بررسی و تحقیق در مورد ادعای خسارت و همچنین ارزیابی ارزش هر خسارت و میزان واقعی آن بکار میگیرند . به عبارت دیگر ارزیاب خسارت موظف است خسارات اعلام شده از طرف بیمهگذاران را در شرکت بیمه بررسی و ارزیابی کند.
ارزیاب خسارت شغلی تخصصی است که نیاز به داشتن اطلاعات کامل و جامعی از اصول و حقوق، شرایط عمومی وخصوصی، بیمهنامه و همچنین آشنایی با اسناد و مدارک مربوط به خسارت دارد.
از آنجایی که بیمهگران برای ارزیابی خسارت میتوانند هر ارزیاب خسارتی را که لازم بدانند بهکار گیرند، لذا ارزیاب خسارت تحت تاثیر تصمیم بیمهگر قرار دارد. ارزیابان خسارت وابسته به شرکتهای بیمه هستند و ممکن است کارمند شرکت بیمه خصوصی یا دولتی و یا یک شرکت مدیریت ریسک باشند. کار ارزیابی خسارت تمام وقت نبوده و این افراد به صورت پاره وقت به کار گرفته میشوند .
ارزیابان خسارت دارای پروانه ارزیابی خسارت بیمهای از بیمه مرکزی بوده و به عنوان اشخاصی مستقل از شرکتهای بیمه هستند که وظیفه بررسی و ارزیابی خسارت و تعیین مقدار آن و همچنین میزان تعهد بیمهگر مطابق با شرایط بیمهنامه و مذاکره برای تعدیل و تسویه خسارتهای بیمهای را به عهده میگیرند. این اشخاص که شغل منحصر به فردشان ارزیابی خسارت میباشد باید سوگند یاد کنند که به صورت مستقل و بر اساس شرایط بیمهنامه خسارت را ارزیابی نمایند.نقش ارزیابان خسارت ایجاد ارتباط مناسب بین بیمهگذاران و شرکتهای بیمه در زمان وقوع خسارت تحت پوشش بیمه میباشد. پرداخت خسارت در چارچوب قرارداد و تعهدات بیمه موضوع حائز اهمیتی است که شرکتهای بیمه باید توجه بیشتری به آن داشته باشند. در زمان وقوع خسارت باید بین بیمهگذاران و شرکتهای بیمه ارتباط مناسبی برقرار و خسارت وارده در چارچوب تعهدات بیمه پرداخت گردد.ارزیابان خسارت بیمهای بایستی با تدبیر، تکنیک، تجربه کافی و با صداقت خسارتها را بررسی و گزارش خود را ارائه نمایند.ارزیابان خسارت بیمهای باید بتوانند به گونهای اعتماد بیمهگذار و بیمهگر را جلب کنند که طرفین اطمینان حاصل کنند که نظر کارشناس در تعیین خسارت صحیح است.
شبکه ارزیابی خسارت در کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای پیشرفته آسیایی برخلاف ایران، مستقل از شرکت های بیمه بوده و مانند شرکتهای بیمه سابقهای طولانی دارد اما در ایران شبکه ارزیابان خسارت بهتازگی و توسط بیمه مرکزی ایران پس از پیگیری چند ساله ایجاد شده است و اولین گروه از این ارزیابان مستقل را پس از گزینش و گذراندن دورههای لازم وارد بازار بیمه کشور کرده است .
گفتنی است که هر فعالیت و عملی امکان دارد در آغاز با مقاومتهایی روبرو شود بنابراین ارزیابان خسارت باید دقت کافی را در انجام کار حرفهای و با کارشناسی صحیح خود اعمال نمایند تا اعتماد بیمهگران و بیمهگذاران را به درستی کار خود جلب کنند و بتوانند جایگاه مناسب خود را در زمینه صنعت بیمه و همچنین بین بیمهگران و بیمهگذاران پیدا کنند. با توجه به فعالیت بیش از ۷۰۰۰ نماینده شرکت بیمه و بیش از ۴۰۰ کارگزار رسمی بیمه در ایران، ایجاد و توسعه موسسات ارزیابی خسارت در پیشرفت صنعت بیمه کشور نقش بسزایی داشته است. حوزه فعالیت ارزیابان خسارت بیمهای در سراسر کشور و بدون هیچ گونه محدودیتی در بررسی و ارائه گزارش ارزیابی خسارت بیمهای است.
بیطرف و مستقل، قابل اعتماد و عملکرد صحیح، سلامت نفس.
-متخصص، داشتن اطلاعات کاملی از اصول بیمهای و حقوقی، محقق، دقیق و کاوشگر.
– مودب، باسیاست (دیپلمات)، باهوش، قابلیت متقاعد کردن افراد، شخصیت غیرتهاجمی، باتقوا، دور بودن از گناه.
– توانایی برقراری ارتباط شفاهی و نوشتاری به صورت شفاف و ساده در گزارشات تخصصی.
– قاطعیت و نداشتن تعصب.
– آگاهی، زیرکی و دقت به ظرافتهای خاص هر نوع خسارت بیمهای.
– وقت شناسی و ادراک محدودیتهای زمانی.
– قابلیت جذب و درک سریع اطلاعات.
– شناخت اصول و قوانین بیمه .
– داشتن اطلاعات عمومی کافی در زمینه خسارت.
– شناخت محدودیتهای حقوقی.
– آشنایی با حسابداری و محاسبات مالی/ شیمی/ برق/ فیزیک/ کتابداری/ تجارت (فروش/خرید قرارداد)/ مدیریت بازرگانی.
– آشنایی با امور فنی/ مهندسی مال بیمه شده (مهندسی ساختمان/ صنایع/ مکانیک/ برق)
– آشنایی با علم حقوق/ طب/ املاک/ بیمه (کارشناس بیمه/ مدیریت بیمه) .
– خوانده باز/ ورزشکار/ پیشبینی کننده.
– داشتن اطلاعات کاملی از قیمت فعلی هرچیز از بند کفش تا بند چتر
– دانستن همه چیز/ همه چیز را دیدن و چیزی نگفتن
– بیمهگذاران.
– خود بیمهگران
– بیمهگران
– بیمهگران اتکایی.
– نمایندگان / کارگزاران
– پذیره نویسان بیمه.
۱) آگاهی و دستیابی به جزئیات اصلی و خاص در یک خسارت این که یک خسارت چرا، چگونه و در چه زمان و مکانی رخ داده است.
جزئیات کامل شامل مکان، زمان و علت رخداد زیان ،مبلغ خسارت تعلق گرفته و خطر یا حادثهای که منجر به وقوع خسارت شده است، میباشد .
2) انطباق خسارت با شرایط ذکر شده در قرارداد بیمهنامه. و مشخص نمودن مبلغ خسارت قابل جبران از طرف بیمهگر و علت وجود تفاوت احتمالی بین هزینه خسارت تعلق گرفته و قابل پرداخت. شرایط و محتویات بیمهنامه / استثنائات و انضمامات. میزان فرانشیز در هر بیمهنامه و هر خسارت/ فرصت اعلام حادثه به بیمهگر.
3) قابلیت محقق شدن شرایط جانشینی و حدود خسارت قابل بازیافت توسط بیمهگر.
4) ارزیابی میزان و مبلغ خسارت.
5) بکار گیری افراد متخصص و مشاورین مناسب
6) اداره و مدیریت پروسه ارزیابی.
7) بررسی دلیل ایجاد خسارت.
8) ارائه نصیحت و توصیههای مدیریت ریسک.
روش کنترل خسارت روش مناسبی است که در مدیریت ریسک بکار گرفته میشود که به صورت انجام میگیرد:
روش اول به صورت پیشگیری از وقوع خسارت است که با کاهش دادن پیاپی خسارت، از وقوع خسارات بسیار جلوگیری کند و احتمال وقوع خسارت را به کمترین مقدار ممکن برساند. و روش دوم به صورت کاهش میزان خسارت است، که ارتباطی با وقوع پیاپی خسارت نداشته و با کاهش شدت رخداد خسارت همراه است. در بیشتر اوقات هر دو روش با هم در مدیریت ریسک مورد استفاده قرار میگیرند.
روزبه عبادی نمین کد۹۷۷ بیمه آرمان
شماره تماس ۰۹۱۱۸۰۳۹۲۸۲
1 سوال، الفتی چیست ؟ الفتی در چاپهای اولیه لغتنامه دهخدا که منطبق بر…
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…
چه شرکتهایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…
راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید ماده 1- محصول بیمهای جدید، پوشش بیمهای…