هدف تحقیق حاضر, بررسی عوامل موثر بر پذیرش بیمه ی خرما توسط باغداران استان کرمان (مطالعه ی موردی شهرستان بم) است. پژوهش, مبتنی بر روش توصیفی-همبستگی است که در آن ۲۹۱۶ نفر از باغداران شهرستان بم در سال زراعی ۹۶-۱۳۹۵ به عنوان جامعه ی آماری در نظر گرفته و با استفاده از فرمول کوکران, تعداد ۲۲۵ نفر به صورت نمونه گیری نظام مند انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه با کسب نظرات متخصصان و پایایی آن نیز پس از آزمون مقدماتی با استفاده از ضریب کرونباخ آلفا ۷۴/۰ به دست آمد. مقایسه ی ویژگی های باغداران پذیرنده و نپذیرنده با استفاده از آزمون های پارامتری t و ناپارامتری من ویتنی نشان داد که با احتمال ۹۵ درصد بین سطح تحصیلات دو گروه, تفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین از نظر «ارتباط با مروجان و کارشناسان بیمه» و «مشارکت در تعاونی ها» با احتمال ۹۵ درصد بین پذیرندگان و نپذیرندگان تفاوت معنی دار وجود داشت؛ اما, بین «شرکت در کلاس های آموزشی-ترویجی», «شرکت در تشکل های محلی», «مشارکت در تصمیمات شورای روستا» و «مشارکت در تصمیمات بسیج سازندگی» در دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت. نتایج مدل رگرسیون لجستیک نیز نشان می دهد که بین سابقه کشت, خشکسالی و احتمال پذیرش بیمه رابطه ی مثبت و معنی دار؛ اما, بین دریافت وام با احتمال پذیرش بیمه رابطه ی منفی و معنی دار وجود دارد. در اولویت قرار دادن باغداران با درآمد بالاتر و افزایش آگاهی نسبت به برنامه ی بیمه ی محصولات کشاورزی می تواند در پذیرش بیمه ی خرما توسط باغداران موثر باشد.
به گفته کارشناسان، یکی از مشکلات این نوع از بیمه آن است که حوادث بزرگ و متعددی را پوشش میدهد و این مسئله به سود شرکتهای بیمه نیست و ممکن است آنان سرمایه خود را از دست دهند یا توانایی پرداخت خسارتها را نداشته باشند.
صنعت بیمه – بیمه محصول توسط تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مانند کشاورزان، دامداران و دیگر فعالان این صنعت خریداری میشود تا از آنان در برابر کاهش تولیدات به دلیل بلایای طبیعی مانند تگرگ، خشکسالی و سیل یا کاهش درآمد آنان به دنبال کاهش قیمت جهانی محصولات حمایت کند.
1 سوال، الفتی چیست ؟ الفتی در چاپهای اولیه لغتنامه دهخدا که منطبق بر…
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…
چه شرکتهایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…
راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید ماده 1- محصول بیمهای جدید، پوشش بیمهای…