مقالات

تاثیر اعتماد ادراک شده کارکنان

تاثیر اعتماد ادراک شده کارکنان

رضایت شغلی منعکس کننده احساس مثبت نسبت به کار انجام شده است. از طریق این ارزش رضایت شغلی، فرد در هر کاری که انجام می شود، احساس اعتماد به نفس و اشتیاق خواهد داشت. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل جامعه شناختی تاثیر اعتماد ادراک شده کارکنان به مدیران و رضایت شغلی آنها (مطالعه موردی: کلیه کارمندان بیمه ایران شهر تهران) است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه کارمندان بیمه شهر تهران به تعداد ۱۷۰۰ نفر که با استفاده از فرمول کوکران تعداد ۳۱۴ نفر با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب گردید. در این پژوهش، پرسشنامه های اعتماد ادراک شده کارکنان به مدیران توسط فرجیان و همکاران(۱۳۹۲) و پرسشنامه اعتماد ادراک شده کارکنان به مدیران توسط اسمیت، کندال و هیولین(۱۹۶۹) استفاده گردید. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از رویکرد مدل سازی معادله ساختاری واریانس محور، که از نرم افزار PLS استفاده شده است. بین اعتماد ادراک شده و مولفه های رضایت شغلی رابطه معنادار وجود داشت. نتایج آزمون گام به گام نشان داد، اعتماد ادراک شده تاثیر معناداری بر مولفه های رضایت شغلی نظیر حقوق و مزایا، ماهیت کار، روابط کاری، رفتار مدیریت، شرایط محیط کار، ترفیع و ارتقاء شغلی دارد. نتایج نظرسنجی هر شش فرضیه را تایید می کند. درک شاخص های رضایت شغلی می تواند از توسعه و اجرای استراتژی هایی برای افزایش رضایت شغلی و حفظ ماندگاری کارکنان حمایت کند.

بررسی تاثیر اعتماد کارکنان به مدیران سازمان بر سکوت سازمانی

کاهش اعتماد کارکنان به مدیران مانع از آن می شود که آنها دانش و تجربه خود را برای حل مسائل سازمان به مشارکت بگذارند و از طریق ابراز ایده های جدید در ایجاد تغییرات مطلوب سازمانی سهیم شوند. از این رو, این پژوهش به بررسی تاثیر اعتماد کارکنان به مدیران بر سکوت سازمانی آنها می پردازد. این پژوهش تاثیر درک کارکنان از ویژگی های مدیر که طبق نظر مایر و همکاران (۱۹۹۵), شامل درک آنها از توانایی, خیرخواهی و درستی مدیران است, بر سکوت مطیع و تدافعی آنها را مورد مطالعه قرار داده است. بدین منظور ۲۸۲ نفر از کارکنان ستاد مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران واقع در تهران, به عنوان نمونه آماری انتخاب و اطلاعات مورد نیاز جهت آزمون فرضیه ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. تحلیل داده ها نشان می دهد با افزایش اعتماد کارکنان به مدیران, سکوت سازمانی کاهش یافته و با افزایش درک کارکنان از توانایی, خیرخواهی و درستی مدیر, سکوت مطیع افزایش ولی سکوت تدافعی کاهش می یابد. یافته های این پژوهش می تواند شناخت مدیران از فضای سکوت سازمانی را افزایش دهد و به انتقال تجربه, دانش و اطلاعات کارکنان به سازمان و در نهایت بهبود عملکرد سازمان کمک نماید.
روزبه عبادی نمین کد۹۷۷ بیمه آرمان
شماره تماس ۰۹۱۱۸۰۳۹۲۸۲

website manager

Share
Published by
website manager

Recent Posts

۱ سوال، الفتی چیست ؟

1 سوال، الفتی چیست ؟   الفتی در چاپهای اولیه لغت‌نامه دهخدا که منطبق بر…

4 ماه ago

صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…

5 ماه ago

کاربرد فناوری های نوین در صنعت بیمه

      صنعت بیمه، یکی از قدیمی ترین صنایع در جهان است و بر…

5 ماه ago

انواع فعالیت های نوین بیمه ای در صنعت بیمه جهان

      مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…

5 ماه ago

۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه جهان

چه شرکت‌هایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…

5 ماه ago

راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید

راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید     ماده 1- محصول بیمه‌ای جدید، پوشش بیمه‌ای…

5 ماه ago