تاثیر برخی مولفه های صنعت بیمه در هوشمندسازی و بهبود فضای کسب و کارها

تاثیر برخی مولفه های صنعت بیمه در هوشمندسازی و بهبود فضای کسب و کارها

 

صنعت بیمه به عنوان یکی از بازارهای مالی غیربانکی و به دلیل ماهیت پوشش ریسک و توزیع کنندگی ریسک که در نظام اقتصادی یک کشور دارد، نقش قابل توجهی را می تواند در توسعه و بهبود فضای کسب و کار ایفا نماید . به طوری که توسعه یافتگی صنعت بیمه از حیث توسعه رشته های بیمه و افزایش توانمندی این صنعت برای تامین منابع مالی مورد نیاز بخش تولیدی می تواند به بهبود و توسعه فضای کسب و کار در هر کشور کمک نماید .هدف از انجام این تحقیق ، بررسی تاثیر برخی مولفه های صنعت بیمه در هوشمندسازی و بهبود فضای کسب و کارها است. از روش توصیفی- همبستگی برای انجام این تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مدیران و معاونان و کارکنان ارشد صنعت بیمه در شهر تهران به تعداد ۷۰۰ نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه لازم ۲۴۸ نف ر تعیین شدند . برا ی بررسی متغیرهای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد که دارای ۲۱ سوال است. پایایی پرسشنامه ها به وسیله ضریب آلفای کرونباخ تایید شد، روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط جمعی از اساتید دانشگاه و روایی سازه آنها توسط تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. از روش های آمار استنباطی از نوع پارامتریک، از قبیل آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای اطمینان از نرمال بودن داده ها و مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به کمک نرم افزار لیزرل جهت آزمون فرضیه ها استفاده شده است. مهمترین یافته های تحقیق نشان داد که، مولفه های صنعت بیمه بر فضای کسب وکار تاثیر مثبت دارد، هوشمندسازی بر فضای کسب وکار تاثیر مثب ت دارد، هوشمندسازی در رابطه بین صنعت بیمه و فضای کسب وکار نقش میانجی مثبت دارد.

هوشمندسازی کسب و کار بیمه با استفاده از فناوری اطلاعات

 دنیا نیز از این حرکت بی‌نصیب نمانده است ولی ایران هنوز با کشورهای پیشرفته فاصله دارد و به عقیده یکی از متخصصان باسابقه فناوری اطلاعات بیمه‌ای کشور، یکی از مهم‌ترین نیازهای صنعت بیمه در حال حاضر مقوله هوشمندسازی کسب‌وکار بیمه با استفاده از فناوری اطلاعات است که لازم است به‌صورت جدی به آن پرداخته شود.

یوسف قلاتی که در حدود بیست سال تجربه در حوزه راه‌اندازی سامانه‌های یکپارچه بیمه‌ای در تعداد زیادی ازشرکت‌های بیمه‌ای کشور دارد، با تأکید بر نیاز جدی به هوشمندسازی کسب‌وکار بیمه با استفاده از فناوری اطلاعات گفت: در طول یک دهه گذشته داده‌های بسیار زیادی در صنعت بیمه جمع‌آوری‌ شده که لازم است این داده‌ها تبدیل به دانش کاربردی برای صنعت بیمه شوند و البته در طول چند سال اخیر تلاش‌هایی در شرکت‌های بیمه در حوزه  هوشمندی کسب‌وکار انجام شده اما به دلیل این‌ که این تلاش‌ها صرفاً بر اساس داده‌های همان شرکت انجام شده است، آن‌طور که باید نتیجه‌بخش نبوده است.این کارشناس ارشد فناوری اطلاعات بیمه‌ای کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر به اشتراک‌گذاری داده‌ها مقوله‌ای است که در صنعت بیمه، به‌صورت جدی به آن پرداخته نشده است، گفت:«به همین علت، راهکار مناسبی برای اعتبارسنجی مشتریان، اطلاع از سوابق موضوع مورد بیمه مانند خودرو و جلوگیری از تقلبات احتمالی در زمان صدور بیمه‌نامه و یا پرداخت خسارت وجود ندارد. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته انرژی زیادی در این رابطه صرف کرده که منجر به ایجاد سامانه‌ای بنام سنهاب شده است. اکنون یکی از حیاتی‌ترین کارهایی که باید انجام شود آن است که تمام شرکت‌های بیمه‌ای به‌ ویژه شرکت‌های قدیمی و دارای داده‌های بزرگ ضرورت این موضوع را بیش‌ از پیش درک کنند و داده‌های خود را به‌صورت آنلاین در اختیار سامانه سنهاب قرار دهند.مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره در ادامه گفت: بیمه مرکزی ایران هم لازم است علاوه بر آنکه از داده‌های جمع‌آوری‌ شده در بعد نظارتی استفاده می‌کند، نسبت به ایجاد سامانه‌های هوشمند بر پایه این داده‌ها اقدام کند. با ایجاد چنین سامانه هوشمندی بیمه مرکزی باید سرویس‌های استعلام به‌ روز و دقیقی را در اختیار شرکت‌های بیمه قرار دهد که از طریق آن شرکت‌های بیمه بتوانند نسبت به اعتبارسنجی مشتریان و یا مشاهده سوابق موضوعات مورد بیمه مانند خودروها، بیمه‌شدگان، زیان‌دیدگان و موارد مشابه اقدام کرده و کسب‌وکارآن‌ها دقت بالاتری خواهد داشت.»قلاتی گفت: علاوه براین، بر پایه اطلاعات این سامانه، شرکت‌های بیمه قادر خواهند بود شاخص‌های عملکردی خود را با شاخص‌های متوسط صنعت مقایسه کرده و کسب‌وکار خود را با هوشمندی بیشتری مدیریت کنند. سایر سازمان‌های ذینفع در مقوله اطلاعات صنعت بیمه مانند نیروی انتظامی، سازمان بورس و اوراق بهادار، قوه قضاییه و گمرک نیز ازجمله سازمان‌هایی خواهند بود که بیمه مرکزی قادر خواهد بود داده‌های موردنیاز آن‌ها را نیز تأمین کند.این فعال فناوری اطلاعات بیمه کشور در پایان در مورد وضعیت فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور گفت: صنعت بیمه در یک دهه اخیر در استفاده از فناوری اطلاعات،گام‌های جدی برداشته و در حال حاضر در تمام شرکت‌های بیمه نرم‌افزارهای بیمه‌گری جامع و یکپارچه یا اصطلاحاًCore Insurance  وجود دارد که عملیات بیمه‌گری،مالی و اتکایی را در هریک از شرکت‌ها تا حدود زیادی پوشش می‌دهد و شرکت‌های بیمه چالش جدی در این حوزه ندارند. هرچندشرکت‌های بیمه به نسبت سایر صنایع مشابه مانند بانک‌هاسرمایه‌گذاری جدی در حوزه فناوری اطلاعات نداشته‌اندبااین‌حال نتایج به‌دست‌آمده بسیار خوب بوده است.به نظرم نمایشگاه بورس،بانک و بیمه که در چند روز آینده برپا خواهد شد محل مناسبی است که صنعت بیمه دستاوردهای خود را در حوزه فناوری اطلاعات به اهالی این صنعت و سایر فعالان اقتصادی علاقه‌مند به این حوزه ارائه کند.»

website manager

Share
Published by
website manager

Recent Posts

۱ سوال، الفتی چیست ؟

1 سوال، الفتی چیست ؟   الفتی در چاپهای اولیه لغت‌نامه دهخدا که منطبق بر…

4 ماه ago

صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران…

5 ماه ago

کاربرد فناوری های نوین در صنعت بیمه

      صنعت بیمه، یکی از قدیمی ترین صنایع در جهان است و بر…

5 ماه ago

انواع فعالیت های نوین بیمه ای در صنعت بیمه جهان

      مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مرور بر انواع…

5 ماه ago

۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه جهان

چه شرکت‌هایی بیشترین میزان نوآوری در صنعت بیمه را دارند؟ ۸ اینشورتک برتر صنعت بیمه…

5 ماه ago

راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید

راهنمای خلق خدمات بیمه ای جدید     ماده 1- محصول بیمه‌ای جدید، پوشش بیمه‌ای…

5 ماه ago