طراحی مدلی برای تبیین عملکرد شبکه فروش در صنعت بیمه
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تبیین عملکرد شبکه فروش در صنعت بیمه انجام شده است.
روش: این پژوهش با استفاده از نظریه دادهبنیاد و بر اساس گامهای پیشنهادی گلیزر و استراوس به اجرا درآمده است. جامعه آماری آن، کلیه خبرگان صنعت بیمه در استان گیلان، اعم از شبکه فروش صنعت بیمه و مدیران فنی و ستادی و بیمهگذاران عمده را دربرمیگیرد. بهمنظور انتخاب نمونه آماری با استفاده از روش گلوله برفی، بهعنوان روشی هدفمند در بین روشهای نمونهگیری پژوهشهای کیفی، ۱۷ نفر از جامعه آماری با در نظر گرفتن شرطهای حداقل مدرک کارشناسی ارشد و سابقه کار حداقل ۱۵ سال در صنعت بیمه انتخاب و با آنها مصاحبه شد. پس از برگزاری مصاحبهها، کفایت نظری بهدست آمد.
یافتهها: بر اساس یافتهها، عوامل مؤثر بر تبیین عملکرد شبکه فروش در صنعت بیمه عبارتاند از: عوامل فردی مربوط به نمایندگان (ویژگیهای ذاتی فردی و ویژگیهای اکتسابی فردی)، عوامل مربوط به تشکیلات نمایندگان (ویژگیهای تشکیلاتی، مدیریت ارتباط با مشتری، ویژگیهای منابع انسانی و ساختار بازاریابی)، عملکرد نماینده بیمه (عملکرد مالی نماینده، عملکرد خدماتی نماینده و عملکرد ارتباطی نماینده)، عوامل مربوط به شرکت بیمهگر (ویژگیهای شرکت بیمهگر) عوامل مربوط به بیمه مرکزی (ویژگیهای بیمه مرکزی)، ویژگیهای محیطی (عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی و عوامل قانونی)، عملکرد شبکه فروش در صنعت بیمه (عملکرد نمایندگان یا کارگزاران) و توانمندسازی شبکه فروش (رشد و توسعه اقتصادی شبکه فروش، رشد و توسعه اجتماعی شبکه فروش و رشد و توسعه فرهنگی شبکه فروش).
نتیجهگیری: بر اساس مدل ارائهشده، شرایط علی شامل عوامل فردی مربوط به نمایندگان و عوامل مربوط به تشکیلات نمایندگان؛ پدیده محوری شامل عملکرد نماینده بیمه؛ راهبردها شامل عوامل مربوط به بیمه مرکزی؛ زمینه شامل عوامل مربوط به شرکت بیمهگر و شرایط مداخلهگر شامل عوامل محیطی هستند که به شرایط و نتایج و در واقع، عملکرد شبکه فروش در صنعت بیمه منجر میشوند.
روزبه عبادی نمین کد ۹۷۷ بیمه آرمان
شماره تماس 09118039282