نقش و جایگاه صندوق تامین خسارتهای بدنی در پرداخت خسارت
امروزه و در حال حاضر با پیشرفت زندگی شهری، صنعت خودرو سازی و زندگی ماشینی در جامعه، اتفاقات بیشماری ناشی ازحوادث رانندگی به وقوع می پیوندد که برخی از این حوادث به دلایلی خارج از شمولیت بیمه قرار می گیرند. در این رابطه ضررهای جسمانی و معنوی شامل حال افراد و متضررین ازاین حوادث می شود. ازاین رو تصمیم گرفته شد که نهادی به نام صندوق تامین خسارت های بدنی در سال ۱۳۴۷ به منظور جبران این گونه خسارت های بدنی و جسمانی ناشی از حوادث رانندگی که تحت پوشش هیچ گونه بیمه ای قرار نمی گیرند، ایجاد شود. اما به دلایلی ایجاد این نهاد بعنوان مثال؛ بودجه مالی ناکافی که برای صندوق پیش بینی کرده بودند و یا اینکه میزان سقف تعهدات صندوق بسیار کم و ناچیز بود و غیره کارایی آنچنانی نداشت. از این روقانون گذار در سال ۱۳۸۷ با اصلاح قانون بیمه اجباری جهت رفع این نواقص تدابیر و تصمیماتی در جهت این مشکلات اتخاذ کرد. رفع این مشکلات و تکمیل کردن نواقص آن کمک شایان و قابل توجهی به دستگاه قضایی کشور در صدور آرا و رویه های قضاییکرد و از این رو اهمیت فراوانی در نظام بیمه پیدا کرد. در این مقاله تالش شده است که به نقش و جایگاه صندوق تامین خسارت های بدنی در پرداخت خسارت و حدود تعهدات و شرایط زیان هایی که از سوی این صندوق قابل جبران و پرداخت است مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
صندوق تأمین خسارات بدنی چیست؟
صندوق تأمین خسارات بدنی بر اساس قانون بیمه اجباری شخص ثالث وسایل نقلیه به وجود آمده است و تنها در حوادث رانندگی و فقط خسارتهای بدنی اشخاص ثالث را (مانند دیه) طبق شرایطی جبران میکند. تاریخچه و ساختار این صندوق و تکالیف قانونی آن به قانون بیمه شخص ثالث وابسته است.
آخرین قانون جدید بیمه شخص ثالث در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ تصویب شده است و در این یادداشت ضمن اشاره کوتاه به تاریخچه این صندوق و بیمه شخص ثالث، به مواردی که خسارت از طریق این صندوق پرداخت میشود میپردازیم. اطلاعات بیشتر درباره مشکلات حقوقی در امور بیمهای را در وبلاگ بنیاد وکلا مطالعه کنید و از خدمات حقوقی و مشاورهای آن بنیاد استفاده کنید.
صندوق تأمین خسارات بدنی شخص ثالث
صندوق تأمین خسارات بدنی از یک سو، شخصیت حقوقی مستقلی دارد و از سوی دیگر، خدمات خود را بر پایه قانون بیمه شخص ثالث ارائه میکند. در ادامه نیمنگاهی به تاریخچه این دو میاندازیم.
تاریخچه صندوق تأمین خسارات بدنی
تشکیل صندوق تأمین خسارات بدنی به ۲۱ تیر ۱۳۴۸ برمیگردد که بر اساس مصوبه دولت و به استناد ماده ۱۰ قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث (مصوب ۲۳ دی ۱۳۴۷) تاسیس میشود. مدیریت این صندوق در ابتدا با شرکت بیمه ایران بود؛ اما پس از تصویب قانون تأسیس بیمه و بیمهگری در ۳۰ خرداد ۱۳۵۰ به بیمه مرکزی ایران واگذار شد. سپس صندوق طبق قانون بودجه ۱۳۹۰ شخصیت حقوقی مستقلی پیدا کرد تا بر اساس قانون نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی (مصوب ۱۹ تیر ۱۳۷۳) به فعالیت خود ادامه دهد.
آخرین اساسنامه این صندوق توسط هیئت وزیران
در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده ۲۸ قانون بیمه اجباری شخص ثالث ۱۳۹۵ تصویب شده است. طبق ماده یک این اساسنامه، صندوق تأمین خسارتهای بدنی، نهادی عمومی و غیردولتی است و شخصیت حقوقی مستقلی دارد.
برای حل مشکلات بیمهای با صندوق تأمین خسارات بدنی یا شرکتهای بیمه، از سامانه انتخاب وکیل کمک بگیرید و با وکیل خوب و حرفهای بیمه گفتگو کنید.
تاریخچه قانون بیمه شخص ثالث
اولین قانون بیمه شخص ثالث با عنوان «بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» در ۲۳ دی ۱۳۴۷ تصویب شده است. سپس برای حمایت گستردهتر و بیشتر از قربانیان حوادث رانندگی انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی، این قانون بازنگری و اصلاح میشود و در ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ در ۳۰ ماده و ۲۵ تبصره برای یک دوره آزمایشی ۵ساله توسط مجلس تصویب میشود. این قانون را مجلس برای سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ تمدید میکند و نهایتاً در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ قانون جدید و دائمی با عنوان «بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه» در ۶۶ ماده و ۵۴ تبصره (افزایش دوبرابری مواد نسبت به قانون قبلی) در مجلس تصویب و از ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ لازمالاجر میگردد.
یکی از مزیتهای قانون جدید این است که هر کدام از مالک یا متصرف وسیله نقلیه میتوانند برای بیمه شخص ثالث اقدام کنند و در این صورت تکلیف از دیگری برداشته میشود. مشکلات بیمهای وسایل نقلیه خود را از طریق مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا مطرح کنید و بهترین پاسخ و راهکار قانونی را از طرف وکیل و مشاوری که انتخاب میکنید دریافت کنید.
مقررات پرداخت خسارت بدنی توسط صندوق
در قانون بیمه شخص ثالث اتومبیل، درباره موضوع فعالیت این صندوق شرایط و مقرراتی ذکر شده است که مسائل و نکات مهم آن در ادامه مطلب میآید.