بازگشت به صفحه اصلی

بیمه آرمان
download

اصول و رویکردهای کلی د ر بیمه مرکزی

اصول و رویکردهای کلی د ر بیمه مرکزی

هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی اصول و رویکردهای کلی در بیمه مرکزی انجام شده است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف، یک مطالعه نظری است که در آن از منابع کتابخانه ای برای گردآوری داده ها استفاده شده است. در این راستا، مقاوله نامه تامین اجتماعی، توصیه نامه طبقات حفاظت اجتماعی، مقاوله نامه برابری رفتار و مقاوله نامه حقوق بیمه مرکزی به عنوان مهمترین مقاوله نامه سازمان بین المللی کار در رابطه با خط مشی های سیستم  بیمه مرکزی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها ونتیجه: یافته های تحقیق حاکی از آن است که بیمه مرکزی برای افرادی که با بیماری و ناتوانی، بیکاری، فوت، زایمان، مسئولیت مراقبت از کودکان خردسال یا بازنشستگی از کار مواجه هستند، مزایای متعددی به همراه دارد. در مجموع، بر اساس نتایج بدست آمده در این پژوهش مشخص شد که امنیت و ثبات زندگی، حمایت از افراد برای استقلال و همچنین حمایت از تداوم فعالیت های بهنجار خانوادگی مهمترین اصول و رویکردهای بیمه مرکزی در اسناد بین المللی است. همچنین بررسی اهداف و همچنین اقدامات سازمان  بیمه مرکزی در ایران نیز نشان می دهد که در ایران نیز اصول فوق الذکر به عنوان رویکردهای اصلی بیمه مرکزی مد نظر قرار گرفته است.

بیمه مرکزی چیست؟

سابقه‌ی حضور غیررسمی صنعت بیمه در ایران به بیش از یک قرن یعنی سال ۱۲۸۹ شمسی، برمی‌گردد. اما در سال ۱۳۱۴ بود که شرکت سهامی بیمه ایران به‌صورت رسمی و قانونی فعالیتش را آغاز کرد و حدود دو سال بعد، قانون بیمه در سی‌وشش ماده تصویب شد. با تصویب قانون بیمه و رونق گرفتن بازار بیمه‌ای کشور، کم‌کم به تعداد شرکت‌های خصوصی بیمه نیز اضافه شد. با گسترش بازار و صنعت بیمه، جای خالی یک سازمان نظارتی برای هدایت و تنظیم فعالیت‌ شرکت‌های بیمه بیشتر از قبل احساس می‌شد. به‌همین دلیل، در سال ۱۳۵۰ سازمان بیمه مرکزی با هدف تنظیم و مدیریت بازار بیمه‌ی کشور تاسیس شد.

 

وظایف بیمه مرکزی

مهم‌ترین وظیفه‌ی سازمان بیمه مرکزی که زیرنظر وزارت اقتصاد فعالیت می‌کند؛ اداره و مدیریت صنعت بیمه‌ی کشور است. در لیست اختیارات و وظایف بیمه مرکزی، موارد مهم زیر به چشم می‌خورد:

  • جمع‌آوری و تدوین اطلاعات مربوط به شرکت‌های بیمه و ارائه‌ی گزارش‌های دقیق درباره‌ی شرکت‌های فعال بیمه‌ای
  • تنظیم و هدایت صنعت بازار بیمه‌ی ایران
  • اعطای مجوز قبولی به شرکت‌های بیمه برای بیمه‌های اتکایی
  • پذیرش یا واگذاری بیمه‌های اتکایی به شرکت‌های بیمه‌ی داخلی و خارجی
  • تنظیم فعالیت‌های مربوط به نمایندگی و دلالی بیمه
  • تهیه‌ی آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها برای اجرای امور بیمه‌ای به نحو احسن

 

خدمات سایت بیمه مرکزی

سایت بیمه مرکزی به آدرس اینترنتی centinsur.ir برای پاسخگویی به نیازهای شرکت‌های بیمه و بیمه‌گذارها راه‌اندازی شده است. در نوار بالای صفحه‌ی اصلی سایت گزینه‌های زیر قرار دارند:

  • معرفی سازمان (شامل مواردی مانند تاریخچه‌ی بیمه مرکزی، وظایف سازمان، اطلاعات مدیران و مجمع عمومی)
  • قوانین و مقررات بیمه مرکزی (حاوی اطلاعات مهمی مانند قوانین بیمه‌ و مصوبات شورای عالی بیمه)
  • عرضه‌کنندگان خدمات بیمه‌ای (شامل اطلاعات مربوط به موسسات بیمه، کارگزاران رسمی بیمه، ارزیابان خسارت و اکچوئرهای رسمی بیمه)
  • راهنمای بیمه‌گذاران (شامل اطلاعات مربوط به هر رشته‌ی بیمه‌ای مانند بیمه‌ی آتش‌سوزی، مسئولیت، سرقت، باربری و…)

همچنین در صفحه‌ی اصلی سایت قسمتی به نام «میز خدمات الکترونیک» طراحی شده است که از طریق آن به خدمات غیرحضوری بیمه مرکزی دسترسی پیدا می‌کنید. سرویس‌های مهمی مانند استعلام اصالت بیمه‌نامه، رسیدگی به شکایت‌های بیمه‌ای، بررسی سوابق بیمه‌ای و اعطای پروانه‌ی فعالیت به موسسه‌های بیمه در این بخش قرار دارند. در کنار این خدمات غیرحضوری؛ آخرین اخبار مربوط به صنعت بیمه، لیست شرکت‌های بیمه، گزارش‌های آماری، مصوبات شورای عالی بیمه و اطلاعیه‌ها را در سایت بیمه مرکزی خواهید دید. درواقع سایت بیمه مرکزی یک مرجع کامل و به‌روزِ اینترنتی برای آگاهی از فعالیت‌های بیمه‌ی مرکزی و پیگیری نیازهای بیمه‌ای است.

 

سامانه سنهاب چیست؟

سازمان بیمه مرکزی برای آسان‌تر شدن فرایند استعلام بیمه‌نامه‌ها و گرفتن سوابق بیمه‌ای، اقدام به راه‌اندازی سامانه سنهاب کرده است. سنهاب که مخفف عبارت «سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه» است، وظیفه دارد اطلاعات بیمه‌ای را برای نظارت و هدایت صنعت بیمه جمع‌آوری کند. خدمات غیرحضوری سنهاب، از طریق میز خدمات الکترونیکی سایت بیمه مرکزی در دسترس‌اند.

 

وظایف اصلی سنهاب

  • ایجاد یک پایگاه داده‌‌محور برای ثبت آمار و اطلاعات مربوط به شرکت‌های بیمه
  • دسترسی آسان‌تر وزارت اقتصاد و بقیه‌ی سازمان‌های نظارتی به اطلاعات شرکت‌های بیمه و بیمه‌گذارها

 

اهداف سامانه سنهاب

سامانه سنهاب غیر از دو وظیفه‌ی مهمی که گفتیم، هدف‌های دیگری را هم دنبال می‌کند. هدف‌هایی که بر ارائه‌ی خدمات یکپارچه‌ی بیمه‌ای تمرکز دارند:

  • فعالیت به‌عنوان یک سامانه‌ی جامع نظارتی، زیرنظر قوانین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
  • آسان‌تر شدن فرایند دسترسی به اطلاعات شرکت‌های بیمه
  • ارائه‌ی خدمات جامع استعلام بیمه برای شرکت‌های بیمه و بیمه‌گذاران به‌صورت آنلاین و غیرحضوری
  • جمع‌آوری دقیق اطلاعات، اخبار، گزارش‌ها و داده‌های آماری مربوط به صنعت بیمه برای سازمان‌های ذی‎ربط (مانند وزارت اقتصاد و دارایی و نهادهای نظارتی)

 

خدمات سامانه سنهاب برای بیمه گذار

در سامانه‌ی سنهاب دو سرویس مهم و پرکاربرد برای بیمه‌گذاران طراحی شده است؛ استعلام اصالت بیمه‌نامه و بررسی سوابق بیمه‌ی خودرو. از خردادماه سال ۱۳۹۹، روند صدور بیمه‌نامه‌‌ی کاغذی بیمه‌ی شخص ثالث حذف شده‌است و فقط بیمه‌نامه‌ی الکترونیکی صادر می‌شود. از آن‌جایی که بیمه‌ی شخص ثالث اجباری‌ست و اطلاع از وضعیت بیمه‌نامه‌ی آن اهمیت زیادی دارد، سایت بیمه‌ی مرکزی امکان استعلام بیمه‌ی ثالث و بدنه را برای بیمه‌گذاران فراهم کرده است. غیر از استعلام بیمه‌ی فعلی خودرو، از طریق سامانه‌ی سنهاب به سوابق بیمه‌ای ماشین‌تان در گذشته هم دسترسی خواهید داشت.

 

استعلام بیمه خودرو با سنهاب

برای استعلام آنلاین بیمه‌نامه‌ی خودرو به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنید و از طریق میز خدمات الکترونیک، گزینه‌ی «استعلام اصالت بیمه نامه» را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، روش‌های مختلفی برای استعلام بیمه خودرو پیشنهاد شده است. شما می‌توانید با وارد کردن کد ملی‌تان به همراه یکی از مشخصات خودرو یا بیمه‌نامه‌تان مانند کد یکتای بیمه‌نامه، شماره‌ی بیمه‌نامه یا کد VIN خودرو، از اصالت و اعتبار بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث و بدنه مطمئن شوید.

با ورود اطلاعات، مشخصات بیمه‌نامه‌ی شما در چهار قسمت نمایش داده می‌شود:

  • اطلاعات بیمه‌نامه: مانند شماره‌ی بیمه‌نامه، رشته‌ی بیمه‌ای، مشخصات بیمه‌گر و بیمه‌گذار، تاریخ شروع و پایان پوشش بیمه‌ای
  • اطلاعات خودرو: مانند نوع و مدل خودرو، سال تولید، شماره‌ی موتور و شاسی، سابقه‌ی خسارت‌های جانی و مالی
  • اطلاعات مربوط به خسارت پرداختی از محل بیمه‌‌ی خودرو
  • الحاقیه‌ها (در صورت وجود)

 

استعلام سوابق بیمه ماشین با سنهاب

برای استعلام سوابق بیمه ماشین از طریق سایت بیمه مرکزی باید گزینه‌ی«سوابق بیمه خودرو» را انتخاب کنید. سپس در صفحه‌ی«ثبت استعلام جدید» اطلاعات هویتی‌تان را وارد کنید تا کد پیگیری برای شما پیامک شود. بعد از ارسال کد پیگیری، ابن‌بار گزینه‌ی «پیگیری استعلام» را انتخاب کنید و مشخصات خواسته شده را به‌همراه کد پیگیری وارد کنید. بعد از ثبت اطلاعات، صفحه‌ای به شما نشان داده می‌شود که در آن سابقه‌ی بیمه‌ی اتومبیل‌تان به تفکیک سال و رشته‌ی بیمه‌ای قابل مشاهده است.

 

در پایان…

سایت بیمه مرکزی برای پاسخگویی به نیازهای بیمه‌گذاران و کاهش دفعات مراجعه‌ی حضوری آنها به نمایندگی‌ها و کارگزاری‌های بیمه راه‌اندازی شده است. همان‌طور که گفتیم در این سایت اطلاعات مفیدی درباره صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه وجود دارد. در کنار این اطلاعات، میز خدمات الکترونیک و سامانه‌ی سنهاب نیز برای ارائه‌ی خدمات آنلاین طراحی شده‌اند که از طریق آن به‌راحتی می‌توانید پس از خرید بیمه شخص ثالث، از اصالت و اعتبار بیمه‌نامه‌ی آن مطمئن شوید.

Visits: 1

Khazaei
Khazaei
Reviewer
5/5

بیمه نامه حوادث انفرادی بیمه با شما برای شرکت بیمه آرمان هستش که متوجه شدم دارای پوشش ها و خدمات عالی هستش واقعا ممنونم???

1 سال ago
زهرا حسینی زاده
زهرا حسینی زاده
Reviewer
5/5

سلام و احترام
خدمت شما عرض شود که خدمات بیمه آرمان نسبت به سایر شرکت ها خدمات بهتری ارائه میکند و پیشنهاد میشود از بیمه آرمان استفاده شود??

1 سال ago
درویش
درویش
Reviewer
5/5

من برای بیمارستان از خدمات کلی بیمه پزشکان استفاده کردم عالی بود واقعا سپاس فراوان

1 سال ago
میانبر به مقالات دیگر
امتیاز دهی
4.5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *