تاثیر اعتماد ادراک شده کارکنان
رضایت شغلی منعکس کننده احساس مثبت نسبت به کار انجام شده است. از طریق این ارزش رضایت شغلی، فرد در هر کاری که انجام می شود، احساس اعتماد به نفس و اشتیاق خواهد داشت. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل جامعه شناختی تاثیر اعتماد ادراک شده کارکنان به مدیران و رضایت شغلی آنها (مطالعه موردی: کلیه کارمندان بیمه ایران شهر تهران) است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه کارمندان بیمه شهر تهران به تعداد ۱۷۰۰ نفر که با استفاده از فرمول کوکران تعداد ۳۱۴ نفر با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب گردید. در این پژوهش، پرسشنامه های اعتماد ادراک شده کارکنان به مدیران توسط فرجیان و همکاران(۱۳۹۲) و پرسشنامه اعتماد ادراک شده کارکنان به مدیران توسط اسمیت، کندال و هیولین(۱۹۶۹) استفاده گردید. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از رویکرد مدل سازی معادله ساختاری واریانس محور، که از نرم افزار PLS استفاده شده است. بین اعتماد ادراک شده و مولفه های رضایت شغلی رابطه معنادار وجود داشت. نتایج آزمون گام به گام نشان داد، اعتماد ادراک شده تاثیر معناداری بر مولفه های رضایت شغلی نظیر حقوق و مزایا، ماهیت کار، روابط کاری، رفتار مدیریت، شرایط محیط کار، ترفیع و ارتقاء شغلی دارد. نتایج نظرسنجی هر شش فرضیه را تایید می کند. درک شاخص های رضایت شغلی می تواند از توسعه و اجرای استراتژی هایی برای افزایش رضایت شغلی و حفظ ماندگاری کارکنان حمایت کند.