جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بررسی ریزش مشتریان بیمه های زندگی با استفاده از روش های داده کاوی

بررسی ریزش مشتریان بیمه های زندگی با استفاده از روش های داده کاوی

بررسی ریزش مشتریان بیمه های زندگی با استفاده از روش های داده کاوی

پیشینه و اهداف: حفظ مشتریان همواره به ­عنوان مهم­ترین شاکله در همه صنایع تلقی می­شود و صنعت بیمه نیز از این امر مستثنی نیست. طی سال­های اخیر در ایران و با افزایش فروش بیمه نامه­های زندگی، حفظ مشتریان بیمه به گونه ای مورد توجه مدیران و صاحب­نظران صنعت بیمه قرار گرفته است که با ارائه پوشش های متنوع بیمه­ای طیف وسیعی از مشتریان خود را راضی نگه دارد. امروزه، ایجاد حس رضایت در مشتریان بیمه های زندگی توسط شرکت­های بیمه یک هنر محسوب می­شود و هر چه شرکت بیمه مشتریان بیشتری را راضی نگه دارد، دیگر نگران بازخرید و خارج شدن مشتریان خود نیست. هدف اصلی مقاله، پیاده سازی روش­های داده کاوی در پیش بینی ریزش مشتری و شناسایی عوامل تاثیرگذار بر ریزش مشتری در محصولات بیمه زندگی یکی از شرکت های بیمه در ایران است. منظور از پیش بینی ریزش مشتری شناسایی مطلوب طبقه یا کلاس مربوط به بیمه نامه هایی است که قبل از پایان یافتن زمان پوشش بیمه، به درخواست بیمه گذار، متوقف و پایان می یابد.روش شناسی: در مقاله حاضر، سعی شده است با بهره­گیری از الگوریتم های داده کاوی مانند جنگل تصادفی، درخت تصمیم، رگرسیون لجستیک و شبکه عصبی به طبقه بندی مشتریان بیمه های زندگی بر اساس ریزش و یا عدم ریزش بپردازیم. داده های مورد استفاده در این تحقیق، شامل اطلاعات بیمه نامه های زندگی یک شرکت بیمه پایلوت در سال ۱۳۹۸ در استان تهران است که سهم مناسب و بالایی در پرتفوی صنعت بیمه دارد.یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از عملکرد بالای الگوریتم های جنگل تصادفی، درخت تصمیم ، رگرسیون لجستیک و شبکه عصبی در پیش بینی کلاس مربوط به ریزش مشتریان دارد. براساس نتایج حاصل از تحقیق، احتمال باز خرید در زنان و افراد دارای مشاغل پر ریسک و سن بالاتر، ببشتر است. از طرف دیگر، افرادی که در ابتدا پرداخت حق بیمه را به صورت سالانه، حق بیمه کمتر و درصد ضریب تغییر سرمایه و ریسک سرمایه بیشتری را انتخاب کرده اند، احتمال بازخرید آن ها کمتر بوده است.نتیجه گیری: با توجه به بلندمدت بودن بیمه های زندگی و نیاز به نقدینگی مشتریان با توجه به شرایط اقتصادی، شرکت­ های بیمه باید توجه بیشتری به مشتریان بیمه های زندگی داشته باشند و ضمن رصد رفتار مشتری ­در طول بیمه نامه، برنامه های وفاداری به جهت حفظ مشتری را در دستور کار خود قرار دهند.

بیمه زندگی چیست؟

وقتی صحبت از بیمه‌های عمر یا زندگی می‌شود بیشتر افراد تصور می‌کنند تنها کاربرد این نوع بیمه‌ها به پوشش بیماری‌ها و یا مرگ مربوط می‌شود اما لازم است بدانیم عملکرد بیمه‌های زندگی گسترده‌تر بوده و زوایای بیشتری از زندگی شخص بیمه‌شونده را در برمی‌گیرد.به طور کلی بیمه‌های زندگی دو نوع کارکرد متفاوت دارند.یکی نقش حفاظتی این نوع بیمه‌ها است که خود شامل دو گونه بیمه‌های عمر است یکی در صورت حیات بیمه شده و دیگری بیمه‌های زندگی که در صورت فوت بیمه شده ‌است.در این دو گونه در پایان قرارداد به صورت یکجا به فرد یا ضامن او مبلغ مشخص شده پرداخت می‌شود اما علاوه بر نقش حفاظتی برای بیمه‌شونده، بیمه زندگی یک عملکرد مهم دیگر را نیز شامل می‌شود و آن هم موضوع سرمایه‌گذاری این بیمه است. مساله مهمی که در رابطه با بیمه زندگی مطرح می‌شود و تاکنون در خصوص این نوع بیمه کمتر مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است بخش سرمایه‌گذاری بیمه زندگی است.به طور کلی موضوع مغفول مانده در خصوص بیمه زندگی این است که این بیمه‌نامه نوعی سرمایه برای بیمه‌گذار محسوب شده و در صورت حیات یا فوت از جانب شرکت بیمه به او پرداخت می‌شود.بررسی ریزش مشتریان بیمه های زندگی با استفاده از روش های داده کاوی

چرا بیمه زندگی اهمیت دارد؟

بیمه زندگی مزایای بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به معافیت مالیاتی این نوع، امکان دریافت سود مشارکت، دریافت سود تضمینی، امکان گرفتن وام با بیمه زندگی، امکان تعیین استفاده کنندگان یا ذی نفع بیمه‌نامه توسط بیمه‌گزار، امکان بازخرید بیمه عمر زودتر از موعد، امکان خرید بدون محدودیت سنی اشاره کرد.یکی از موضوعات بااهمیت در رابطه با این نوع بیمه تعیین میزان پرداخت حق بیمه و روش پرداخت حق بیمه توسط خود شخص بیمه‌گزار است که می‌تواند موضوع مهمی برای افرادی که قصد استفاده از این نوع بیمه‌ را دارند محسوب شود. یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع بیمه را باید این مساله دانست که مبلغ حق بیمه پرداختی شخص بعد از کسر هزینه‌‌ها به عنوان اندوخته منظور شده و سود روزشمار و مرکب به آن تعلق می‌گیرد. در زمان سررسید که بیمه‌گزار تاریخ آن را تعیین می‌کند، کل مبلغ سرمایه‌گذاری با سود مربوطه، یک جا و یا به شکل ماهانه (با توجه به انتخاب بیمه‌گزار) پرداخت می‌شود. معافیت‌های مالیاتی در این بیمه نامه از مهمترین مزایای اقتصادی آن به شمار رفته و این نکته که بیمه‌گذار می‌تواند پس ازگذشت مدت ۶ ماه از شروع بیمه نامه نسبت به بازخرید بیمه نامه خود اقدام کند نیز مزیت بسیار قابل اهمیت بیمه زندگی است.

روزبه عبادی نمین کد ۹۷۷ بیمه آرمان

شماره تماس 09118039282

بیمه با شما 

طراحی سایت ومیزبانی وب در کلاب هاست

برای خواندن مقاله کلیک کنید

امتیاز دهی
4.5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *