آنگاه که شرکتهای بیمه ورشکسته میشوند
- اگر تاکنون بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ جلسه ملاقات با مشتری را در زمینه فروش بیمه های عمر تجربه کرده باشید، قطعاً چندین بار با این واکنش مشتری مواجه شده اید که می گوید: «اگر شرکت بیمه شما تا ۲۰ سال آینده ورشکسته شود یا به هرصورت وجود نداشته باشد تکلیف بیمه نامه من چه خواهد شد؟!» درواقع هر مشتری عاقل و بالغی با شنیدن کوهی از مزایا و فواید بیمه های عمر، حق دارد تا حدودی به صحت گفته های شما و در پی آن، به صداقت شرکت بیمه شک کند! حداقل حالت ممکن این است که مشتری نگران آینده و پابرجا بودن شرکت بیمه مربوطه خواهد شد.اما در اغلب مواقع شاهد این هستیم که نمایندگان، هیچ پاسخ مستند و جامعی برای رفع این نگرانی معمول مشتریان بالقوه خود ندارند و با دلداری و ارائه صحبتهایی غیرمستند و دادن تضمین های شخصی مثل اینکه: «من شخصاً تضمین می کنم که شرکت بیمه ما معتبر بوده و تا ۲۰ سال آینده برچیده یا ورشکست نخواهد شد!»، سعی بر متقاعد ساختن مشتریهای بدبین و شکاک امروزی دارند.طبیعی است که این روزها چنین راهکارهایی کارگر نخواهند بود. آنچه من شخصاً در فروشهای خودم بارها از آن استفاده نموده و در اغلب موارد، سبب رفع نگرانی مشتری نسبت به این موضوع شده ام، این است که همواره یک کتاب «قانون بیمه» را با خودم در تمامی جلسات فروش به همراه دارم.هنگامیکه با این سؤال و نگرانی مشتری مواجه می شوم به جای ارائه تضمین های شخصی و بی اساس، کتاب قانون بیمه را باز می کنم و قوانین مربوطه را به مشتری نشان می دهم. در ادامه، برخی از مهم ترین قوانینی که مرتبط با سؤال مشتری در ارتباط با آینده شرکتهای بیمه می باشد را ارائه نموده ام: (آنچه در انتهای هر ماده قانونی، درون پرانتز و به رنگ آبی تیره نوشته شده است، تفسیر بیمهمارکتینگ و نویسنده این مقاله از قانون مربوطه بوده و جزو مفاد قانون مذکور نمیباشد)
ماده ۳۷
ثبت هر مؤسسه بیمه در کشور ایران موکول به ارائه پروانه تأسیس که از طرف بیمه مرکزى ج.ا.ا صادر می شود خواهد بود. همچنین ثبت هرگونه تغییرات بعدى در اساسنامه و میزان سرمایه و سهام مؤسسات بیمه اى که به ثبت رسیده باشند، موکول به ارائه موافقت بیمه مرکزى ج.ا.ا می باشد.
(ارائه این ماده قانونی، به مشتری نشان می دهد که تمامی شرکتهای بیمه خصوصی نیز مانند شرکت بیمه ایران، تحت نظارت مستقیم بیمه مرکزی ج.ا.ا هستند و ثبت و تأسیس آنها فقط از کانال بیمه مرکزی ممکن است. این مسئله تاحدود زیادی، نگرانی برخی مشتریان نسبت به پرداخت پولهای خود به شرکتهای بیمه خصوصی را رفع می نماید.
ماده ۴۴
در صورتیکه پروانه یک شرکت بیمه براى یک یا چند رشته، به طور دائم لغو شود بیمه مرکزى ج.ا.ا با تصویب شوراى عالى بیمه، کلیه سوابق و اسناد مربوط به حقوق و تعهدات (پرتفوى Portefeuille) شرکت بیمه مزبور را به شرکت سهامى بیمه ایران انتقال خواهد داد و یا ترتیب خاص دیگرى را که متضمن منافع بیمه گذاران و بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها باشد خواهد داد.
(با ارائه این ماده قانونی، یک مهر تأیید دیگر بر اعتبار شرکتهای بیمه خصوصی نزد مشتری خود خواهید زد. به علاوه اینکه مشتری اطمینان حاصل می کند که درصورت لغو پروانه شرکت های بیمه خصوصی از سوی بیمه مرکزی، حق و حقوق آنها حداقل نزد شرکت بیمه ایران محفوظ خواهد ماند.
ماده ۵۳
تسویه شرکت بیمه ورشکسته، طبق قانون تجارت به عمل می آید. در نقاطى که اداره تسویه امور ورشکستگى وجود ندارد دادگاه، بیمه مرکزى ج.ا.ا را به عنوان قائم مقام اداره تسویه تعیین می نماید و در حوزه دادگاههاى شهرستانى که اداره تسویه در آنجا تأسیس گردیده است اداره تسویه با معاونت بیمه مرکزى ج.ا.ا، امر تسویه را انجام خواهد داد.
(با ارائه این بند از قانون بیمه، بیمه گذار اطمینان می یابد که درصورت ورشکستگی یک شرکت بیمه، دادگاههای کشور با همکاری بیمه مرکزی، در هرکجای ایران، پیگیر امور مربوط به تسویه حساب بیمه گذاران آن شرکت تا زمان رسیدن بیمه گذار به تمامی حقوق مادی خود می باشند.
ماده ۵۸
یک یا چند مؤسسه بیمه می توانند با رعایت مواد ۵۶-۵۵ و ۵۷ با موافقت بیمه مرکزى ج.ا.ا و تصویب شوراى عالى بیمه در یک مؤسسه بیمه دیگر ادغام شوند.
(ارائه این بند از قانون نیز سبب می شود تا بیمه گذار، اطمینان حاصل نماید تا حتی درصورت تضعیف مالی یک شرکت بیمه، باز هم امکان اعلام ورشکستگی در حداقل خود قرار داشته و شرکتها در چنین مواردی، ترجیحاً اقدام به ادغام با یک یا چند شرکت بیمه دیگر خواهند گرفت. البته به زودی شاهد ادغام دو یا سه شرکت بیمه در کشور خواهیم بود که خود می تواند تجربه جدیدی در صنعت بیمه کشور باشد.
- روزبه عبادی نمین کد۹۷۷ بیمه آرمان
- شماره تماس ۰۹۱۱۸۰۳۹۲۸۲
- بیمه با شما
- طراحی سایت ومیزبانی وب در کلاب هاست
- برای خواندن مقاله کلیک کنید
- خرید آنلاین بیمه نامه
- ابطال سهمیه و عدم صدور کارت سوخت