جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شناسایی و رتبه بندی چالش های کشاورزی استان گیلان با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی

شناسایی و رتبه بندی چالش های کشاورزی استان گیلان با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی

شناسایی و رتبه بندی چالش های کشاورزی استان گیلان با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی

هدف از این پژوهش، معرفی مهم ترین چالش های پیش روی توسعه کشاورزی استان گیلان است. بدین منظور، برای شناسایی و رتبه بندی چالش های بخش کشاورزی استان گیلان از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی استفاده و برای این کار شش معیار موثر به همراه ۲۱ زیرمعیار در نظر گرفته شد. برای تعیین وزن معیارها و زیرمعیارها، پرسشنامه هایی بر مبنای مقایسه های زوجی تهیه و از کارشناسان خبره جهاد کشاورزی استان گیلان برای تکمیل پرسشنامه ها استفاده شد. با توجه به وزن به دست آمده از چالش های مدیریتی (۳۶۸/۰)، قطعه قطعه بودن زمین (۲۲۹/۰)، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و نیروی انسانی متخصص و ماهر (۱۵۵/۰)، محدودیت منابع و تغییر کاربری زمین (۱۲۶/۰)، سطح مکانیزاسیون پایین در بخش کشاورزی (۰۷۶/۰) و کشت تک محصولی و واردات بی رویه محصولات کشاورزی (۰۴۷/۰) معیارها به ترتیب رتبه بندی شدند. استفاده نادرست از منابع و سرمایه گذاری های ناکافی (۱۵۷/۰)، استفاده نکردن از سیاست های حمایتی و اعتباری (۱۲۱/۰) و پرداخت نشدن یارانه به صورت درصدی از حق بیمه به تمامی بیمه گذاران به طور یکسان و نگاه بی مسئولانه دولت و بیمه گذاران به بیمه کشاورزی (۰۸۵/۰)، سه زیرمعیار مهم با توجه به بیشترین وزن به دست آمده هستند.شناسایی و رتبه بندی چالش های کشاورزی استان گیلان با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی

کاربرد تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در رتبه بندی شاخص های ارزیابی جاذبه های توریستی

 

 تحقیق در عملیات به عنوان یک روش علمی ریاضی تبدیل به یک ابزار مناسب جهت استفاده در بسیاری از حوزه های تصمیم گیری و مدیریتی شده است. مدل های ارایه شده در شاخه های مختلف تحقیق در عملیات می توانند به صورت عملی مدیران را جهت شناسایی وضعیت جاری و ارایه راهکارهای لازم به منظور ارتقا و پیشرفت یاری رسانند. مقاله حاضر, راهنمایی کاربردی در زمینه ارزیابی موثر و کارآمد جاذبه های توریستی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان توسعه توریسم می باشد که قصد دارد بر اساس نظرسنجی به روش دلفی به مهمترین شاخص های ارزیابی جاذبه های توریستی و رتبه بندی آن ها با استفاده از تکنیک AHP دست یابد. در حال حاضر متأسفانه به دلیل عدم شناخت دقیق شاخص های ارزیابی و معیارهای رتبه بندی آن ها, در ارزیابی و برنامه ریزی توسعه جاذبه های توریستی کاستی های زیادی مشاهده می شود. بررسی های صورت گرفته نیز بیانگر آن است که تاکنون تحقیقاتی تکنیکال و اثباتی در این حوزه صورت نگرفته و تنها در بعضی از تحقیقات به گردآوری شاخص ها اکتفا شده است. نگارندگان در این مقاله ابتدا با استفاده از مستندات مرتبط و سپس با نظرسنجی از خبرگان شاخص های ارزیابی جاذبه های توریستی, معیارها و زیرمعیارهای اولیه رتبه بندی آن ها را شناسایی و تدوین کرده و به طراحی ساختار سلسله مراتبی اقدام ورزیدند. در پایان, با استفاده از دو پرسشنامه طراحی شده و سپس با استفاده از نرم افزار Expert Choice شاخص های ارزیابی جاذبه های توریستی با توجه به معیارهای تعیین شده, رتبه بندی شدند.
امتیاز دهی
4.5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *