بازگشت به صفحه اصلی

بیمه آرمان

بیمه نامه مسئولیت آسانسور

با توجه به گسترش روز افزون شهر نشینی و افزایش استفاده از وسایلی که به آسان تر شدن زندگی کمک می کند نیاز وجود دستگاه‌هایی همچون آسانسور، پله برقی و… بیشتر احساس می شود. بیمه آسانسور بهترین راهکار برای کاهش خسارت های مالی و جانی وارده ناشی از استفاده کردن از آسانسور است.در این مقاله درباره ی بیمه آسانسور و همچنین حق بیمه آسانسور و نحوه خرید بیمه آسانسور صحبت شده است.

بیمه نامه مسئولیت آسانسور

بیمه مسئولیت آسانسور در واقع یک بیمه مسئولیت مدنی می باشد که حوادث ناشی از مسئولیت بیمه گزار که می تواند مدیر ساختمان یا مالک ساختمان و یا شرکت های نصب و بهره برداری از آسانسور باشد را پوشش دهد. اگر چنانچه بیمه گزار محکوم به جبران خسارت های مالی و جانی گردد، شرکت بیمه خسارت را از طرف بیمه گزار به زیاندیده یا زیاندیدگان پرداخت می نماید.

در بسیاری از موارد نقص فنی قطعات آسانسور و همچنین وجود خطاهای انسانی باعث بروز اتفاقات تلخ در آسانسورها خواهد شد که در این جا علاوه بر ایجاد مشکلات زیاد برای مسئولین حادثه باعث بروز اختلافات زیاد بر سر پیدا کردن مقصر و یا مقصرین حادثه خواهد کرد. در اینجاست که با داشتن یک بیمه مسئولیت اسانسور می توان بخشی از بُعد روحی حادثه را با پرداخت خسارت شرکت بیمه به زیاندیدگان جبران کرد.

بیمه آسانسور را چه کسی باید بخرد؟

باید توجه داشت عوامل زیادی در تولید نصب و بهره برداری و سرویس آسانسور نقش دارند که هریک از این عوامل می تواند باعث بروز حادثه آسانسور گردد و اگر حادثه ای رخ دهد  با توجه به نظر کارشناسی دادگاه هر یک از این عوامل می توانند مقصر بخشی از خسارت باشند که دادگاه به همان نسبت آنها را محکوم به پرداخت خسارت می کند. به عنوان مثال در یک جریان فوت یک فرد در آسانسور دادگاه شرکت تولید کننده ی قطعات آسانسور را ۳۰ درصد ، شرکت طراحی کننده و مونتاژ و نصب کننده آسانسور را ۲۰ درصد ، شرکت سرویس کننده و نگهداری کننده آسانسور را ۳۰ درصد و مالک و یا مالکین ساختمان را ۲۰ درصد مقصر می کند.

در اینجا هر یک از این عوامل باید سهم خسارت خود را پرداخت کند و هر یک از این عوامل باید برای جبران خسارت باید بیمه جداگانه ای داشته باشد. مثلا در مثال فوق وقتی شرکت سرویس کننده و نگهداری آسانسور را دادگاه محکوم شده شرکت بیمه ای که بیمه مسئولیت این شرکت را انجام داده ۳۰ درصد این فوت را پرداخت می نماید و سایر عوامل خسارت باید از بیمه مسئولیت خودشان برای دریافت خسارت اقدام کنند.

بنابراین مدیر  و یا هیات مدیره ساختمان به نمایندگی از مالکین و مستاجرین ساختمان اقدام  به خرید بیمه آسانسور می کند تا در صورت وقوع حادثه، خسارات را جبران نماید.

آیا مدیر ساختمان باید بیمه آسانسور را تهیه کند؟

مدیر ساختمان در قبال آسانسور وظایفی را عهده دارد که به تشریح این وظایف می پردازیم:

  • بررسی این موضوع که آیا آسانسور پس از نصب و بهره برداری داری گواهی استاندارد از سازمان ملی استاندارد می باشد یا خیر. باید به این موضوع توجه داشت که از سال ۱۳۸۳ به بعد شهرداری برای ارائه گواهی پایان کار ساختمان ، گواهی استاندارد آسانسور را از سازنده دریافت می نماید.
  • عقد قرارداد سالیانه با شرکت هایی که درارای پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صنعت معدن و تجارت می باشند برای تهیه استاندارد دوره ای آسانسور
  • عقد قرارداد با شرکت های سرویس کننده و نگهداری کننده از آسانسور که دارای مجوز فعالیت از سازمان صنعت معدن و تجارت می باشند.
  • خرید بیمه نامه آسانسور به نمایندگی از ساکنین ساختمان (مالکین و مستاجرین) از شرکت بیمه

بیمه مدیر ساختمان

بیمه نامه ی آسانسور خطراتی را که در آسانسور به وقوع بپیوندد را تحت پوشش قرار می دهد و بیمه نامه مسئولیت مدیر و هیات مدیره ساختمان تمامی خطراتی که در ساختمان اتفاق می افتد که این خطرات شامل خطرات مالی و جانی(هزینه پزشکی و دیه) می شود را تحت پوشش قرار می دهد .

مدیر ساختمان می تواند در کنار تهیه بیمه مسئولیت آسانسور بیمه مسئولیت مدیر و هیات مدیره ساختمان را نیز تهیه کند تا مواردی که خسارتی در خارج از آسانسور اتفاق می افتد را نیز تحت پوشش قرار دهد. نکته ی قابل توجه اینجاست در صورت خرید بیمه مسئولیت هیات مدیره ساختمان نیازی به خرید بیمه نامه مسئولیت آسانسور نمی باشد و بیمه مدیر و هیات مدیره ساختمان پوشش دهنده خطرات داخل آسانسور نیز می باشد.

حق بیمه آسانسور

حق بیمه آسانسور بر اساس مدت بیمه نامه، نوع ساختمان محل نصب (مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی ) و  نوع کاربری آسانسور و ظرفیت آسانسور و میزان توقف های آسانسور( تعداد طبقات) و میزان تعهدهای درخواستی(پوشش مالی و جانی) تعیین می گردد.

مدارک لازم برای بیمه آسانسور

هنگام وقوع حادثه باید مراتب نهایتا طی ۵ روز به صورت کتبی به اطلاع شرکت بیمه برسد و ضروری است فرم اعلام خسارت بیمه مسئولیت تکمیل گردد و به همراه مدارک مربوطه در اختیار شرکت بیمه قرار داده شود.

مدارک لازم جهت اعلام خسارت بسته به نوع خسارت و غرامت مورد درخواست متفاوت می باشد اما بعضی از این اسناد که توصیه می شود هنگام وقوع حادثه تهیه نمایید شامل موارد زیر می شود:

  • تکمیل فرم اعلام خسارت ( فرم اعلام خسارت فوق الذکر)
  • گزارش نیروی انتظامی
  • گزارش مرکز اورژانس، آمبولانس و یا مرکز فوریت های پزشکی
  • تصویر کارت ملی و شناسنامه آسیب دیده
  • صورتحساب ها و قبوض پرداخت شده
  • شرح عمل جراحی ( در صورت جراحی آسیب دیده)
  • خلاصه پرونده بیمارستان
  • نامه خاتمه درمان

و در صورتی که حادثه منجر به فوت یا نقص عضو گردیده باشد مدارک لازم شامل موارد زیر است:

  • کپی برابر اصل گزارش پزشکی قانونی
  • رای دادگاه
  • کپی برابر اصل گواهی فوت
  • کپی برابر اصل شناسنامه متوفی
  • کپی برابر اصل انحصار وراثت



    استعلام نرخ بیمه آسانسور

    Visits: 20