تعیین مدل تصویر ذهنی از برند بر اساس رفتار شهروندی برند
تضویر ذهنی برند یکی از مهمترین مفاهیم بازاریابی است که به وسیله رفتار شهروندی برند که رفتاری فراتر از نقش های رسمی سازمان است، ادراک مصرف کننده از برند را افزایش می دهد. در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ابعاد رفتار شهروندی برند بر تصویر ذهنی برند بر روی کارکنان بیمه ارمان به همراه ارائه مدلی از این تحقیق در استان تهران پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان نمایندگی ها و شعب این بیمه در استان تهران می باشد که تعدادی از نمایندگی ها و شعب به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب و پرسشنامه بین ۱۱۳ نمایندگی توزیع گردید و ۱۲۷ نفر از کارکنان به پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل نسخه ۸ و نرم افزار اس پی اس اس نسخه ۲۰ استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که رفتار شهروندی برند به میزان ۵۸ درصد بر تصویر ذهنی از برند تاثیر می گذارد. همچنین ابعاد رفتار شهروندی برند که شامل رفتار کمک کننده، توجه به برند، اشتیاق به برند، جوانمردی، خود توسعگی برند، توسعه برند و تائید نام تجاری است، هر کدام بر ویژگی ها، مزایا و نگرش مثبت نسبت به برند تاثیر مثبت و مستقیم می گذارند.
تصویر ذهنی برند (Brand Image) چیست؟
تصویر ذهنی برند (Brand Image) نشان دهنده طرز فکر مشتریان در مورد یک برند و به طور کلی ادراک از یک برند در اذهان مشتریان است. تصویر ذهنی برند در طول زمان شکل می گیرد. مشتریان بر مبنای تعاملات خود و تجربه خود از برند تصویری را شکل می دهند، این تعاملات ممکن است به طرق مختلفی شکل بگیرند و لزوما فرایند خرید یا استفاده از محصول یا خدمت را شامل نمی شوند.
تصویر ذهنی برند چیست؟
طبق تعریف کاتلر یک تصویر ذهنی مجموعه ای از عقاید، افکار و احساسات است که یک فرد نسبت به یک شی دارد. تصویر برند، ادراک از برند در ذهن مشتری است، یعنی مجموعه از باورها، افکار و ادراکات که یک مشتری در مورد برند دارد. تصویر برند می تواند به تعداد مشتریان متفاوت باشد و به همین جهت مهم ترین وظیفه هر کسب و کاری شکل دادن به یک تصویر برند یکسان در ذهن مشتریان است.