بررسی شایستگی های یک مدیراز دیدگاه اسلام وتاثیر ان بر رضایت مشتریان
اهمیت رهبری و مدیریت و تاثیر بسیار آن در سازندگی جوامع انسانی و پیشرفت کشورهای جهان، امروزه بیش از هر زمان دیگر به اثبات رسیده است. شهر مشهد با مساحت ۳۲۸ کیلومتر مربع دومین شهر پهناور و پایتخت معنوی ایران محسوب می گردد. هدف از این پژوهش بررسی معیارهای شایستگی مدیریت را از دید گاه اسلام و عوامل موثر بر رضایت مشتریان شهرداری مشهد می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی می باشد همچنین از لحاظ هدف بنیادی و از لحاظ جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی و کتابخانه ای می باشد. جامعه آماری این پژوهش را سازمان شهرداری در نواحی مختلف شهرستان مشهد تشکیل می دهند. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش اول پرسشنامه مدیریت اسلامی عریضی و همکاران (۱۳۹۰) و پرسشنامه بخش دوم عوامل موثر بر رضایت مشتریان می باشد. نتایج تحلیل فرضیات با استفاده از آزمون کای دو نشان داد از مدیران در ابعاد تحلیلی، هیجانی و مفهومی معیار های مدیریت اسلامی دارای شایستگی لازم می باشند و در ابعاد معنوی دارای شایستگی نمی باشند. همچنین نتایج تحلیل فرضیات بخش دوم با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان داد شایستگی مدیران بر رضایت مشتری میزان تاثیر ۰۰۰/۱ را دارد یعنی ارتباط بین این متغیر بسیار قوی می باشد. بیشتر تاثیر شایستگی های مدیر بر عوامل محسوس با ضریب تاثیر ۷۷۶/۰ می باشد و کمترین تاثیر را بر قابلیت اعتماد با ضریب تاثیر ۰۲۶/۰ گذاشته است.
مدیریت علم و هنر برنامهریزی،هماهنگ کردن،رهبری و نظارت بر فعالیتهای گوناگون به منظور دستیابی به هدفی مشخص است.این علم و هنر در سیره نبی اکرم اسلام(ص)و ائمه هدی(ع)در متعالیترین و زیباترین شکلش تجلی یافته که مدیریت الهی و بر مبنای شناخت حقیقت وجود انسان است.این مدیریت،مدیریتی است که با حکومت بر قلبها محقق میشود و هدف آن شکوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت رشد و کمال و وارد کردن او در نور به اذن خداوند است.
روزبه عبادی نمین کد ۹۷۷ بیمه آرمان
شماره تماس ۰۹۱۱۸۰۳۹۲۸۲