پایش نفوذ اجتماعی و تاثیر اخلاق حرفه ای و مهارت سیاسی بر آن
اخلاق حرفه ای چیست؟ همه چیز در مورد اخلاق حرفه ای
یکی از عمده ترین دغدغه های مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب بـرای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه ها است تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسایل در جامعه و حرفه خود به کار بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. مبحث اخلاق حرفه ای به این دغدغه پاسخ داده است.
اخلاق حرفه ایی چیست؟
• مجموعهای از قوانین که در وهله اول از ماهیت حرفه و شغل به دست می آید.
• اخلاق حرفه ای، یک فرایند تفکر عقلانی است که مجموعه ای از کنش ها و واکنش های اخلاقی پذیرفته شده است که از سوی سازمان ها و مجامع حرفه ای مقرر می شود تا مطلوب ترین روابط اجتماعی ممکن را برای اعضای خود در اجرای وظایف حرفه ای فراهم آورد.
• رفتاری متداول در میان اهل یک حرفه است.
• مدیریت رفتار وکردار آدمی هنگام انجامدادن کارهای حرفهای است.
هدف آموزش اخلاق حرفه ای
• محقق کردن این امر است که در سازمان چه ارزش هایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود.
• تصحیح و تقویت انگیزش
• ارتقاء مهارت
• افزایش توان وتحول نگرش
مبانی اخلاق حرفه ای و انتظارات اجتماعی
• وفاداری
• احساس مسؤلیت اجتماعی
• صداقت و راستگویی
• انصاف و برابری
• امانت داری
ویژگی های افرادی که اخلاق حرفهای دارند:
• مسئولیتپذیری
در این مورد فرد پاسخگوست و مسئولیت تصمیمها و پیامدهای آن را می پذیرد؛ سرمشق دیگران است؛ حساس و اخلاقمند است؛ به درستکاری و خوشنامی در کارش اهمیت می دهد؛ برای ادای تمام مسئولیتهای خویش کوشاست و مسئولیتی را که به عهده می گیرد، با تمام توان و خلوص نیت انجام می دهد.
• برتری جویی و رقابتطلبی
در تمام موارد سعی می کند ممتاز باشد؛ اعتماد به نفس دارد؛ به مهارت بالایی در حرفه خود دست پیدا می کند؛ جدی و پرکار است؛ به موقعیت فعلی خود راضی نیست و از طرق شایسته دنبال ارتقای خود است؛ سعی نمی کند به هر طریقی در رقابت برنده باشد.
• صادق بودن
مخالف ریاکاری و دورویی است؛ به ندای وجدان خود گوش فرا می دهد؛ در همه حال به شرافتمندی توجه می کند؛ شجاع و با شهامت است.
• احترام به دیگران
به حقوق دیگران احترام می گذارد؛ به نظر دیگران احترام می گذارد؛ خوشقول و وقتشناس است؛ به دیگران حق تصمیمگیری می دهد؛ تنها منافع خود را مرجح نمی داند.
• رعایت و احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی
برای ارزشهای اجتماعی احترام قائل است؛ در فعالیتهای اجتماعی مشارکت می کند؛ به قوانین اجتماعی احترام می گذارد؛ در برخورد با فرهنگهای دیگر متعصبانه عمل نمی کند.
• عدالت و انصاف
طرفدار حق است؛ در قضاوت تعصب ندارد؛ بین افراد از لحاظ فرهنگی، طبقه اجتماعی و اقتصادی، نژاد و قومیت تبعیض قائل نمیشود.
• همدردی با دیگران
دلسوز و رحیم است؛ در مصائب دیگران شریک می شود و از آنان حمایت می کند؛ به احساسات دیگران توجه می کند؛ مشکلات دیگران را مشکل خود می داند.
• وفاداری
به وظایف خود متعهد است؛ رازدار دیگران است؛ معتمد دیگران است.
وظایف مدیران در اخلاقی کردن سازمان
• ارزشیابی عملکردهای اخلاقی کارکنان.
• اخلاقی کردن هدفهای سازمان.
• اشاعه ارزشها و مسائل اخلاقی در سازمان.
• اخلاقورزی در زندگی شخصی.
• اهمیت دادن به اخلاق حرفهای در شغل.
• برخورد عقلانی و روشمند در مواجهه با مشکلات اخلاقی پیشآمده در سازمان و اقدام برای برطرف کردن آن ها.
• عنایت خاص به آموزش اخلاق حرفهای.
• تهیه و تدوین منشور اخلاقی مربوط به سازمان با مشارکت همه اعضای سازمان.