بررسی پرورش فرهنگ، اصلی ترین چالش تحول دیجیتال
فرهنگ دیجیتال چیست؟
در ابتدای این مطلب بهتر است فرهنگ را تعریف نماییم. در بین منابع مختلف، مهمترین استعارهای که برای فرهنگ بهکار برده میشود «فرهنگ به مثابه چسب» است. ریچارد پرین معتقد است فرهنگ سازمانی مجموعهای از ارزشها و مناسکی است که مانند چسبی اعضای یک سازمان را به یکدیگر پیوند زده و یکپارچه میسازد.
مایکل واتکینز نیز استعارهی جالب دیگری را برای فرهنگ بهکار میبرد. او اعتقاد دارد نقش فرهنگ در سازمان مانند سیستم ایمنی آن است. پس میتوانیم نتیجه بگیریم که هرچه فرهنگ ضعیفتر باشد، سازمان در برابر تهدیدات بیرونی آسیبپذیرتر خواهد بود. موضوع فرهنگ آنقدر اهمیت دارد که شرکت بزرگی مانند کاستکو معتقد است که فرهنگ مهمترین چیزی که دارد نیست، بلکه تمام آن چیزی است که دارد.
رهبران، تحول دیجیتال را پارادایم تغییری بنیادی میدانند و بر این باورند که مانند سایر تحولات، تحول دیجیتال نیز به فرهنگی نیاز دارد تا در حین پشتیبانی از تغییرات، از استراتژی غالب سازمان نیز حمایت کند. با این حال، فرهنگ به عنوان یکی از موانع تحول دیجیتال شناسایی شده است. آلتیمتر در بررسی سال ۲۰۱۴، تغییر فرهنگ سازمانی را به عنوان مهمترین چالش در تحول دیجیتال معرفی کرده است. مکنزی نیز در بررسی خود در سال ۲۰۱۶، بیان میکند که ۳۳% از پاسخدهندگان فرهنگ را به عنوان مهمترین مانع برای کارآمدی دیجیتال عنوان کردهاند.
همچنین کپجمینای با مقایسه دو بررسی خود در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ نتیجه میگیرد که مسائل فرهنگی همچنان مانعی در تحقق تحول دیجیتال هستند و حتی این وضعیت با گذشت زمان وخیمتر شده است. در بررسی سال ۲۰۱۱ این شرکت، ۵۵% از پاسخدهندگان به مسائل فرهنگی اشاره کردهاند، در صورتی که در آمار سال ۲۰۱۷، به ۶۲% افزایش یافته است. گاهی رهبران، فرهنگ را دست کم میگیرند، با این حال فرهنگ هنوز به عنوان یکی از مهمترین منابع رقابتی است. داشتن فرهنگی که کارکنان را توانمند کند و حس هدفمند بودن به آنان بدهد در دنیایی که تنها ۱۳% کارکنان آن با سازمان خود درگیر و همدل شدهاند، بسیار مهم است. بدون ایجاد پایه محکم برای فرهنگ و همراستایی کارکنان با چشمانداز دیجیتال، انجام هر گونه کار معنیدار در خصوص تحول دیجیتال سخت به نظر میرسد.
روزبه عبادی نمین کد ۹۷۷ بیمه آرمان
شماره تماس ۰۹۱۱۸۰۳۹۲۸۲