تحلیل تطبیقی عملکرد شرکتهای بیمه با بهرهگیری از تصمیمگیری گروهی با رویکرد فازی
ارزیابی و سنجش کارایی سازمان همواره یکی از دغدغههای محققان بوده است و ازاینرو روشها و تکنیکهای متعددی در طول سالیان متمادی برای انجام این مهم مطرح و مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از این تکنیکها روش فازی مبتنی بر عملگر اصلاحشدۀ مرتبسازی مقایسات زبانی براساس میانگین هندسی موزون در جریان یک تصمیمگیری گروهی تعاملی است. از طرف دیگر صنعت بیمه بهعنوان یک صنعت رو به رشد در کشور، مورد توجه فراوان محققان و مدیران است. از بین مسائل مختلف و متنوع این حوزه از صنعت، همواره مسئله سنجش و ارزیابی کارایی و عملکرد واحدها و شعب آن مورد عنایت صاحبنظران این حوزه بوده است، چراکه با این ارزیابی میتوان گامهای مؤثری در جهت بهبود برداشت. جامعه این پژوهش در بیمۀ سینا و کارآفرین استان یزد انجام گرفت. نتایج بررسی وضعیت مطلوب و وضعیت موجود این بیمهها، نیازشان به بهبود را نشان میدهد که بهترین راه، بهبود بعد رشد و یادگیریشان است. اما مقایسۀ معیارهای این بعد نشان میدهد که در بیمۀ کارآفرین معیار تعداد کارکنان آموزشدیده برای مدیریت واحدها و بخشها و در بیمۀ سینا معیار درصد تعداد بیمهنامهها به تعداد بیمههای تولیدشده در صنعت در طول سال، نیاز بیشتری به بهبود دارد.این نتایج از سوی اعضای گروه نیز موردپذیرش واقع شد.